Et paradoks - Ny skriftlighed i et ikke-skriftligt fag
Fokusområdet er formidllingsskrivning og kunsten at skrive personligt, engageret og kreativt. Elevernes produkt er således tænkt som del af den "mundtlige undervisning". Følgende former fungerer som et idékatalog for at aktivere eleverne på en ny og anderledes måde i historieundervisningen. Intet er dog originalt eller nytænkende som ramme for skriftligt arbejde, da de gerne skulle have mødt disse former i danskundervisningen.
Formidlingsopgaver
Formidling er et nyt krav til læreplanen i historie. Blandt disse er nævnt:
- PowerPoint (trænes bl.a. i dansk-historie-opgaven)
- Litterær artikel
- Artikel til Illustreret Videnskab
- Reklame
- Synopsis (trænes i AT)
- Udarbejdelse af et undervisningsmateriale til andre klasser og klassetrin (fx en folkeskole eller lign.)
Jeg giver på denne side mine bud på, hvad man ellers kunne gøre for at implementere ny skriftlighed i historieundervisningen. Fælles for alle øvelserne er, at:
- Det er fælles skriveøvelser, som har en varighed på ét modul:
- Opgave + instruktion til udførelse udleveres i modulet før
- Omfanget er 1-2 sider
- Produktet er mindre analytisk og mere aktiverende
- Feedback gives fx som fælles mundtligt feedback, skriftlig kommentar eller lign.
Produkterne skal indeholde:
- Fokus og rød tråd
- Fornuftig brug af citater
- Forholder sig selvstændigt til synspunkter i teksten
- Kan sammenligne tekster
- Kan sætte teksterne ind i en nutidig kontekst
Eksempler på øvelser:
- Anmeldelse af Danmarkshistorien til 'C'est la vie'
- Anmeldelse af Hotel Rwanda
- Kronik om fordomme
- Notatøvelse
- Reportage
- Tale
- Breve hjem
- Dagbog
- Erindringer