Dagens formål:
Få et indblik i den historiske metode og bliv fortrolig med den kildekritiske analysemodel
Intro:
Præsentation af 'Detektor'-forløbet
Pressens rolle i historieskrivning - intro til kildekritik
Anders Fogh - Statsminister
Jessica Lynch - POW
Den Hvide Hest - Christian 10.
Historiebrug
Kort opgave:
Overvej hvilken rolle medierne spiller i historieformidling.
Hvilke krav stilles der til deres research?
Hvordan formidler de deres viden?
Hvad har betydning for deres måde at fremstille historien på?
Skriv korte og præcise sætninger, som svarer på ovenstående spørgsmål.
En kort film om kildekritik:
Hvad skal man være bevidst om, når man undersøger en hændelse...?
Præsentation af 'Historisk metode - kildekritik' - se .pdf nederst på siden:
Hvordan arbejder en historiker med fortidens kilder?
Gruppearbejde (2-3 personer) med en historisk kilde:
Gå sammen i grupper á 2-3 personer
Læs og analyser (se arbejdsspørgsmål herunder): 'Anders Fogh Rasmussens tale i anledning af 60-året for augustoprøret i 1943':
Arbejdsspørgsmål:
Lav først en kildekritisk analyse af talen. Brug skabelonen fra 'Historisk metode - kildekritik' eller se næste afsnit her på siden.
Læg særlig mærke til, hvordan Anders Fogh Rasmussen skildrer samarbejdspolitikken i Danmark ift. i udlandet.
Læg også mærke til, hvordan han skildrer modstandsbevægelsen.
Er det rimeligt at begrunde handlinger i dag med fortolkninger af fortiden? Hvorfor/hvorfor ikke?
Model i arbejdet med kilder som beretning:
Hvad er det for en kildetype (lovtekst, retsdokument, brev, tale, historieskrivning)?
Hvem er kildens afsender?
Hvornår er kilden nedskrevet (er den samtidig med begivenhederne)?
Er det en første- eller andenhåndskilde? (dvs har forfatteren selv overværet det, som han beskriver, eller har han det på anden hånd?)
Hvem har oprindeligt været modtager?
Hvad står der i kilden: opdel evt i hovedpunkter og find det væsentlige?
Hvad er forfatterens formål med kilden?
Hvad er kildens synsvinkel eller tendens?
Hvilke historiske begivenheder eller tilstande kan kilden belyse?
BUFFER:
Udover en kildekritisk analyse, skal I lave en historisk analyse, hvor I svarer på følgende spørgsmål:
Hvem er ophavsmanden?
Hvad handler talen om?
Hvem er modtageren?
Hvilke samtidige begreber har særlig betydning i kilden?
Hvilken tendens har afsenderen?
Hvilken historisk kontekst er den opstået i?
Find evt. artikler eller lignende, der kritiserer Foghs brug af historien.
Hvilke argumenter kommer de med?
Og er disse argumenter brugbare? Hvorfor/hvorfor ikke?
Fælles opsamling:
Lektie til næste gang:
Læs kronikken 'Fogh dæmoniserer historien'
Overordnede spørgsmål:
Vurder om det er rimeligt at begrunde handlinger i dag med fortolkninger af fortiden?
Hvilken betydning har fremstillinger af historien på den opfattede historie?
Arbejdsspørgsmål til kronikken:
Lav en liste over hovedargumenterne i kronikken
Hvad er skribentens kritikpunkter af Anders Fogh?
Hvad mener Hans Kirchhoff med, at talen er "en kulmination af nymoralismens korstog?
Er du enig/uenig med Hans Kirchhoff?
Skriv dine argumenter ned