Danmark i krig igen
Korvetten Olfter Fischer spillede en stor rolle i den danske udenrigspolitik som det første moderne danske orlogsfartøj, der har deltaget i en international operation (1991)
Lektie:
Læs kapitel 1 i: 'I krig igen - Danmark og de nye krige 1990-2011' (ligger på Canvas)
Arbejdsspørgsmål:
Hvad var Fukuyamas tese?
Hvordan adskiller de nye krige sig fra mange af de gamle?
Hvordan forklares indirekte og direkte trussel over for Danmark?
Hvad er krig?
Hvad er Karl Clausewitz' tese om krig, hvordan skal den forstås og hvorfor er den svær at bruge om moderne krige?
Hvorfor er traditionelle krige mellem stater sjældnere i dag end tidligere?
Undersøg forskellen på gamle og nye krige, se fig. 1.3
Hvilke årsager er der, ifølge teksten, til at krige opstår?
Hvordan vil du forklare begrebet 'pacifisme' og hvorfor har den ikke vundet stor udbredelse?
Formål:
Få en forståelse for forskellige måder at definere begrebet 'krig' på
Opnå viden om måden at føre krig på
Få en forståelse for årsagerne til at krige opstår
Intro til forløb + de virtuelle moduler:
Vi har i dette forløb fokus på krigen i Afghanistan (2001-2021) med afstikkere til fx krigene i Irak (2003-2011), Libyen (2011) og Syrien (2011-)
De virtuelle moduler:
Arbejdet med de virtuelle moduler forklares i plenum
Filmanalyse af dokumentarfilmene 'Armadillo' og 'Den hemmelige krig'
Arbejdet med dette skal løses sideløbende med afholdelsen af de "almindelige" moduler
Først det virtuelle modul (a) og dernæst det virtuelle modul (b)
De virtuelle opgaver skal løses kronologisk og være færdige inden 4. modul
Hvert virtuelt modul har et omfang på ca. 2 1/2 time
Kort opgave:
Undersøg kort hvilke krige Danmark har været en del af siden 1990, hvordan vi deltog og hvorfor?
Der er faktisk en del...
Overvej (og skriv dine tanker ned om) hvorfor dette forløb er interessant og relevant?
Hvorfor det er centralt at få viden indenfor forløbet 'Danmark i krig igen'?
Vi tager en kort snak omkring dette i plenum
Danske jægerpiloter kom i kamp i krigen i Libyen, 2011
Intro til forløbet 'Danmark i krig':
Kort lærerstyret PowerPoint-oplæg
Indhold
Materialer
Struktur
Kahoot:
Kort kahoot om Danmarks deltagelse i krigen i Afghanistan
Det er ikke en test, men tænkt som oplæg til, hvor meget (eller lidt) vi ved om et så centralt emne i vores fælles historie
Danmark i krig - klip og refleksion:
Se følgende klip, hvor kapitel 1: 'Om krige før og nu' gennemgås (00:00-07:53)
Fokuspunkter hvor I skal skrive stikord:
Definitioner på krig
Forståelse af nyt krigsbegreb
Placering af ”nye” krige
Krigsårsagernes tre niveauer
Perspektivér i plenum til det trusselsbillede Danmark står overfor i dag.
Hvad siger PET's seneste trusselsvurdering?
Kildearbejde - terrortruslen mod Danmark i dag:
Læs artiklen ”Terrortruslen mod Danmark er stadig alvorlig, siger PET” + se det tilhørende korte klip
Hvilken involvering har Danmark haft i krigen i Syrien? Undersøg dette på nettet
Hvor passer Danmarks deltagelse ind ift. krigsårsagernes tre niveauer?
Diskuter efterfølgende i par, hvilke konsekvenser Danmarks involvering i krigen i Syrien kunne give for Danmark?
Hvad er seneste nyt i forbindelse med krigen i Syrien i et dansk perspektiv?
Undersøg først selv, fx ud fra nøgleord som flygningelejre, flygtningebørn, terrortrussel, etik og moral, politik
Se nedenstående klip (00:00-04:44) og læs artiklen (klik på billedet) om børn i flygtningelejre i Syrien
Hvilke overvejelser gør I jer på baggrund af disse?
Buffer: Hvorfor krige?
Kort lærerstyret PowerPoint-oplæg
Opsamling:
Hvorfor bør vi interessere os for emnet?
Eller er det ligegyldigt? Hvilke argumenter er der for dette?
Hvad har vi lært i dag?
Lektie:
Læs: kapitel 2 i: I krig igen - Danmark og de nye krige 1990-2011 (ligger på Canvas)
Besvar løbende disse arbejdsspørgsmål:
Hvilken betydning fik krigen i 1864 for den danske selvforståelse?
Hvad var udenrigsminister P. Munchs strategi i 2. verdenskrig?
Hvad var konsekvensen af, at Danmark blev medlem af NATO, og hvordan forholdt Danmark sig til det militære fællesskab i NATO?
Hvad var årsagen til dette kursskifte?
Nævn nogle fredsbevarende FN-aktioner, som Danmark har deltaget i, og forklar kort hvad deltagelsen kunne ses som et udtryk for?
Hvilke konsekvenser fik den kolde krigs afslutning for Danmarks udenrigspolitiske situation?
Nævn nogle krige som Danmark har deltaget i efter den kolde krigs afslutning, og hvad har Danmark bidraget med i disse konflikter (se figur 2.4)?
Hvilke årsager er der til Danmarks krigsdeltagelse (se figur 2.5)?