- Fredsforhandling og eftermæle
Dagens program:
Kort opgave:
· Hvad er Den Kolde Krig?
o Beskriv den kort; inddrag forhistorie, ideologi, våbenkapløb, ”krigens” nationer
o Hvilke krige havde USA været en del af i årene forinden?
Funny Fact:
Bolden spørger… (opsamling på lektie):
· Hvad forstås ved begrebet ’vietnamisering’?
· Hvorfor ville Nixon ikke binde sig til en fast dato for amerikansk tilbagetrækning?
· Hvorfor skiftede USA krigspolitik og ønskede forhandling?
· Hvorfor var Cambodja vigtig for nordvietnamesiske styrker i Sydvietnam?
· Hvad gjorde USA for at forhindre denne transport?
· Hvilken indflydelse havde det forestående præsident valg i USA på fredsforhandlingerne?
· Hvilket år blev våbenhvilen underskrevet?
· Hvilke følger fik krigen for Nordvietnam? Nævn én…
· Hvilke følger fik krigen for Nordvietnam? Nævn én…
· Hvorfor er det vanskeligt at afgøre hvilke følger krigen fik for Nordvietnams befolkning?
Masters og War, Bob Dylan:
· Intro til analyse
· Sangen er skrevet i vinteren ’62-63
· En protestsang imod ’Den Kolde Krig’
· Teksten er unormal for Bob Dylan, da han ikke normalt skriver om død og ødelæggelse à Teksten er et udtryk for frustration og magtesløshed
Gruppearbejde - Analyse af 'Masters Of War':
· Gå sammen i grupper á 2-3 personer, og analyser teksten. I skal besvare følgende arbejdsspørgsmål:
o Hvad vil Dylan synliggøre? Hvem/hvad stiller han spørgsmålstegn ved? Fx fred, religion, profit
§ Find eksempler i teksten
o Hvilke følelser giver teksten udtryk for? Find en række tillægsord, som fx foragt
o Hvad søger han at fremme i verden?
o Hvilken betydning har det, at teksten er meget ligefrem/direkte?
o Vurder hvor objektiv teksten er, og forklar hvorfor/hvorfor ikke han opretholder en objektiv distance
o Analyser hvilken betydning brugen af ordene ’I’ og ’You’ har
§ Hvem dækker henholdsvis ’I’ og ’You’ over?
o Hvilken betydning har Dylans gentagne brug af ’You that…’?
o Hvad vil Dylan sige med ’I see through…’ i tredje vers?
o Bob Dylan fremstiller en rækker anklager til ’Masters of War’
§ Fx: ”You fasten all the triggers, for the others to fire, then you set back and watch, while the death count gets higher…”
§ Prøv selv at finde flere eksempler
o Hvilke konflikter kan denne sang ellers symbolisere?
§ Tænk på politiske konflikter/krige, hvor situationen kan sammenlignes
§ Hvorfor er sangen stadig aktuel?
o Find eksempler på andre protestsange – hvad handler de om?
Google Sites – en introduktion:
· Jeg har oprettet en ”dummie”-hjemmeside på Google Sites
· Jeg gennemgår funktionerne i plenum… Eller I kan se nedenstående videoer:
o Log ind
o Rediger webside
o Indsæt billede, link og/eller video-fil
· Næste gang skal I i fællesskab udfylde hjemmesiden, som herefter fungerer som noter til forløbet
· I opdeles i 6 grupper, som arbejder med hver sit emne
Opbygning af hjemmeside + emner:
1. Vietminh
o Oprettelse + historie
o Krig mod Japan (1941-45)
o Krig mod Frankrig (1945-54)
2. Genève-aftalen
o Hvem, hvad, hvor og hvornår?
o Omstændigheder for aftalen
o Den endelige erklæring
o SEATO
3. FNL
o Politiske mål
o Gruppens opbygning
o Krigsførelse – deres rolle
o Alm. borgeres syn på FNL
4. Tonkinbugten
o Eisenhowers dominoeffekt
o Lyndon B. Johnsons strategi
o Operationsplan 34A
o Betydning for udvikling
5. Krigens sidste fase
o Mediernes rolle
o Den beskidte krig (våben)
o Protestbevægelser
6. Krigens afslutning
o Fredsforhandlinger i Paris
o Krigens følger
o Genforening af Nord og Syd
Lektie: Læs op på jeres emne + skriv noter