Forbud og afskaffelse af slaveriet
Et maleri i romantisk stil viser frigørelsen af slaver i en fransk koloni. François-Auguste Biard, 1849. Botaurus, 2013. Wikimedia Commons.
Baggrund:
I 1848 trådte den danske generalguvenør i Dansk Vestindien Peter von Scholten frem foran en stor folkemængde af ophidsede slaver. Med ordene "You are now free!" frigav han slaverne, og dermed ophørte slaveriet i den danske koloni. I flere hundrede år havde slaveri været accepteret af de europæiske kolonimagter, men i 18- og 1900-tallet blev slaveriet afskaffet. Hvilke årsager var der til slaveriets afskaffelse, og hvordan bør vi mindes begivenheden i dag?
Lektie:
Læs kapitel 9 'Slaveriets Endeligt' i bogen Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium (ligger på Canvas)
Læsespørgsmål:
Forklar hvorfor dansk forskning i General Buddhoe kan skabe afrocaribisk vrede.
Læs Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
Læsespørgsmål:
Ophav?
Hvad er argumentet for ophævelsen af slavehandlen?
Hvordan skal ophævelsen forløbe?
Hvordan skal slavernes situation være efter ophævelsen?
Hvad fortæller kilden om sin samtid?
Formål:
Få en forståelsen af baggrunden for slaveriets afskaffelse
Overvej hvorfor den danske stat gik forrest i et opgør mod slaveriet
Kort opgave:
Undersøg og forklar betydningen af begrebet 'abolitionisme'
Hvad kan man udlede af denne tabel? Fx:
Hvorfor er der stor forskel på årene, hvor forbud mod slavehandel og slaveri indføres?
Hvilken historisk periode hænger forbudene sammen med?
Sang om de sortes liv
1790´erne blev spørgsmålet om slavehandlen og slaveriet diskuteret i offentligheden i Danmark.
Emnet blev for eksempel taget op i syngespillet ”Peters Bryllup” fra 1793, der blev meget populært i datiden. Syngespillet handler om frihed og blandt andre optræder manden ”Neger Martin”, en frigiven slave. Det følgende er et uddrag af syngespillet.
”Peters Bryllup”, et syngespil i 2 akter. 1793, af J.A.P. Schultz og Thomas Thaarup - et uddrag:
”Hvad har en stakkels neger gjort
at den blanke [hvide] mand ham hader?
Er han ond, for han er sort?
Er Gud ikke alles fader?
O! Beklag den sorte mand
Han er træl[slave] i fremmed land.”
Spørgsmål:
Hvorfor blev spørgsmålet om slavehandel og slaveri en del af den offentlige diskussion netop på denne tid?
Skriv dine argumenter ned
Hvor i teksten kan dine argumenter underbygges?
Økonomi og oplysningstanker
Gå sammen i mindre grupper og arbejd med teksterne 'Danish Slave Trade – a Loss-making Business?' + Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792 (fra lektien)
Besvar løbende spørgsmålene:
Kilde 1:
Hvordan har økonomien været for danske kompagniers slavehandel?
Hvilke udfordringer havde de danske kompagnier i jagten på succes?
Administration, økonomi, uheld, oprør mm?
Hvorfor viste det sig svært at levere det antal slaver, som der var behov for i kolonierne?
Kilde 2: (spørgsmål besvaret som lektie)
Hvad er argumentet for ophævelsen af slavehandlen?
Hvordan skal ophævelsen forløbe?
Hvordan skal slavernes situation være efter ophævelsen?
Hvad fortæller kilden om sin samtid?
Vurderende spørgsmål:
Hvorfor vælger Danmark at gå forrest i "kampen" mod et forbud af slavehandel? Og kan man reelt tale om, at Danmark gik forrest, når man ser at Storbritannien faktisk forbyder slaveri før Danmark
Hvad mener I har vejet tungest for Danmarks beslutning: økonomi eller idealer?
Den atlantiske slavehandel (9:40-10:35)
Hvilken hovedårsag til den atlantiske slavehandel gives der i videoen?
Se evt. klippet to gange
Skriv årsagerne ned i jeres noter
NB. exonerate = frikende
Fire store årstal:
Gå på jagt og undersøg nærmere om følgende fire årstal, og forklar hvorfor de spillede så stor en rolle i afskaffelsen af slaveriet: 1792, 1848, 1878 og 1917
Hints: I skal finde noget om en lov, et par slaveoprør og en stor handel
Skriv individuelt eller i grupper fem linjer om hvert årstal
Lektie:
Læs tre artikler:
Find argumenterne for og imod en undskyldning/erstatning, som disse præsenteres i de tre artikler, og skriv dem ned.
Gør dig overvejelser om artiklernes formål/motiv/tendens
Se fx på udgiver, titel, indhold etc.