Lektie til i dag:
Kap. 10 – Oplysningstid og borgerlige revolutioner
Dagens program:
Funny Fact:
Formål:
Få et indblik i den politiske baggrund for demokratiets fremvækst i Vesteuropa
Kort opgave:
Forklar begreberne ’puritaner’ og ’kvæker’
Skriv korte stikord om Den Amerikanske Uafhængighedskrig
Hvad handlede krigen om?
Hvem kæmpede mod hinanden?
Hvordan endte krigen?
Hvilken betydning fik udfaldet for eftertiden?
Par-arbejde:
Gå sammen 2 og 2 og besvar nedenstående tre opgaver:
1. Enevælde?
I Oplysningstiden blev der blandt andet gjort oprør mod den styreform, man kalder for enevælde
Men hvad forstår man præcist ved begrebet 'enevælde'?
Brug nettet til at finde ud af det
Husk at angive hvilke kilder (sider) I bruger
2. Revolution?
Hvad kendetegner en revolution?
Skriv en ’kriterie-liste’, der betegner/definerer en revolution
Nævn eksempler på revolutioner – det behøves ikke kun at være politiske revolutioner
Uddyb hvorfor I mener, at jeres eksempler er eksempler på revolutioner
3. Fornuft og frihed:
Hvilke begreber og personer er kendetegnende for Oplysningstiden?
Når I har fundet og beskrevet betydningen af en række begreber, så skal I vurdere, hvorvidt der er tale om et brud i historien
Redegør herefter kort (15 linjer) for de tanker og idéer om mennesket og om samfundets styreform, som fremkom i Oplysningstiden og under revolutionerne i USA og Frankrig (står i lektien til i dag)
’The Patriot’:
Benjamin Watson reflekterer over, hvordan USA og dets borgere for altid vil være forandret efter Den amerikanske uafhængighedskrig
Differentierende opgaver - vælg en af nedenstående opgaver:
Opgave 1: Middel
Opgave 2: Svær
Opgave 1: Menneskerettigheder
Gå sammen 2 og 2 og sammenlign udsnit af ’Uafhængighedserklæringen, 1776’ og ’Menneskerettighedserklæringen, 1789’, s 118-119 i ’Kap. 10 – Oplysningstid og enevælde’
Redegør kort for erklæringernes formål – hvad vil de opnå?
Hvilke ord/sætninger går igen i begge erklæringer?
Er der nogle modstridende holdninger?
Hvilken betydning har disse erklæringer haft for eftertiden? Kom med eksempler…
Opgave 2: Komparativ analyse
Læs ’1789 – revolutionen som model for senere revolutioner’ samt ’Tanker om den franske revolution’
Diskuter Hobsbawns karakteristik af revolutionen. Har han ret?
Er den i overensstemmelse med jeres karakteristik af, hvad en revolution er?
Hvordan mener I selv, at en revolution bør ske? Hurtig og (måske?) brutal eller langsom og (måske?) rolig? Hvad er muligt?
Overvej og forklar hvilke rettigheder I selv ville være villige til, at gøre oprør mod at få/opretholde?
Lektie:
Kap. 11 – Den industrielle revolution
Arbejdsspørgsmål:
Hvordan fungerede produktion og handel inden Den industrielle revolution?
Hvilke ændringer førte Den industrielle revolution med sig?
Hvorfor var England den førende nation i Den industrielle revolution?
Hvilken betydning fik jernbanen for den industrielle udvikling?
Hvilke lande fulgte hurtigt efter England, og hvad kendetegnede disse lande?
Hvilke faktorer fik indflydelse på det øgede befolkningstal?
Hvilke forhold levede arbejderne under?
Hvordan ønskede Adam Smith at samfundet skulle opbygges?
Hvordan ønskede Karl Marx at samfundet skulle opbygges?