Formål:
I skal kende begreberne fundamentalisme og radikalisme
I skal vide, hvilke aktører der har medvirket til øget radikalisering i Israel/Palæstina-konflikten
I skal kunne reflektere over religionens rolle i radikalisering
Opsamling fra sidst:
Fredsinitiativer i konflikten
I dag ser vi på årsager til, at initiativerne blev afvist
Kort opgave:
Søg på nettet: Definér begreberne fundamentalisme og radikalisme
Drabet på Anwar Sadat:
Refleksion:
Både Egyptens præsident Anwar Sadat og Israels præsident Yitzhak Rabin blev slået ihjel af fundamentalister...
Hvorfor?
Prøv at undersøg eksemplerne nærmere...
Hvorfor kan de eksemplificere det svære (umulige?) i at skabe varig fred?
Radikalisering - opsamling fra lektien:
Gå sammen 2 og 2 og besvar nedenstående spørgsmål:
Hvordan forklares begrebet 'fundamentalisme' i lektien?
Hvilke aktører/grupper har medvirket til øget radikalisering i Israel/Palæstina-konflikten?
Hvad er den jødiske bosætterbevægelse? Og hvorfor betragtes den af mange som radikal?
Hvilke udfordringer skaber det i det israelske samfund, at ultraortodokse ikke vil påtage sig et arbejde?
Opsamling på tavlen:
Lav evt. følgende korte virtuelle opgave - besvar de fem spørgsmål
Radikalisering - et religiøst (muslimsk) problem?
Hurtigskrivning - brug fem minutter på at skrive dine umiddelbare tanker om islams rolle i den øgede radikalisering. Kom gerne med eksempler fra lektien/nyheder/din hverdag. Du kan fx komme ind på:
Er der forskel i jødedommens, kristendommens og/eller islams værdier/formål? Hvis ja, hvilke?
Er islam kvindeundertrykkende eller medvirkende til at fremme ligestilling? Hvis ja/nej, hvordan?
Er islam en voldelig eller fredelig religion? Eksempler?
Er islam medvirkende til at marginalisere andre grupper? Eksempler?
Kan én religion fremme en særlig adfærd? Argumenter
Kan man overhovedet generalisere? Hvorfor/hvorfor ikke?
Gå sammen i mindre grupper (3-4 personer), og lav en brainstorm, hvor I samler jeres argumenter
Diskutér i gruppen i hvor høj grad I mener, at religion er med til at definere et individ
Hvad er ellers med til at definere vores adfærd? Fx arv, miljø mm.
Kom med praktiske eksempler fra jeres hverdag eller lignende...
Vi tager en diskussion i plenum, og samler argumenter på tavlen
Er islam en radikaliseret trosretning?
Reza Aslan interviewes på CNN
NB. Bill Maher er debattør og komiker - Benjamin Netanyahu er Israels premierminister
Spørgsmål til indslaget:
Hvilke argumenter har Reza Aslan ift. religioners rolle i radikalisering?
Skriv hans argumenter ned løbende
Hvordan passer dine/jeres umiddelbare tanker om islams rolle ift. radikalisering med de argumenter, som kommer til udtryk i videoen?
Diskuter kort i gruppen. Hvor er I enige/uenige med Reza Aslan?
Religionens rolle i radikalisering:
Diskussion i plenum
Opsamling:
Hvad betyder begreberne fundamentalisme og radikalisme?
Hvilke aktører har medvirket til øget radikalisering?
Hvilken rolle spiller religion i den øgede radikalisering?
Er ovenstående forklaring på, at fredsinitiativerne igen og igen er blevet afvist?
Næste gang:
I skal være bevidste om, at der er flere forskellige fremstillinger af Israel-Palæstina-konflikten.
I skal forstå af de fleste fremstillinger er præget af en høj grad af tendensiøsitet.
I skal kunne reflektere over, hvordan fremtidsudsigterne er for konflikten.
Lektie: Israel/Palæstina, Systime, s. 141-147 - se boks
Buffer:
They Must Go af Meir Kahane - Kildearbejde:
Læs individuelt et afsnit fra Meir Kahanes bog They Must Go fra 1981
Giv et kort referat af teksten
Oprids de argumenter, Meir Kahane anvender for etableringen af et stor-Israel
Hvilke former for argumenter bruger han (religiøse, nationale etc.)?
Fælles udtræk af vigtige citater fra teksten
Kildens tendens. Giv eksempler.
Er der en åben eller en skjult hensigt med kilden?
Er sproget i kilde værdiladet?
Fælles udtræk af vigtige citater fra teksten
Hvorfor kan Meir Kahane betragtes som en radikal og fundamentalistisk jøde? (se afsnittet 'Religiøse grupperinger' i kapitlet 'Jødiske grupperinger'
Hvad kan kilden bruges til?