Lektie til i dag:
Læs: 'Israel/Palæstina - Historie, samfund, religion', Systime, s. 11-23 (se boks)
Læsespørgsmål:
Hvorfor udvandrede jøderne til Palæstina fra slutningen af 1800-tallet?
Hvordan ønskede Theodor Herzl at løse jødernes problemer i Europa?
Se denne video, som kort opfatter Israel/Palæstina-konflikten
Formål:
Få et overordnet indblik i den historiske baggrund for Israel-Palæstinakonflikten
Kort opgave:
Gazastriben + Vestbredden defineres
Selvstændige områder?
Besatte områder?
Seksdageskrigens betydning...
Hvad er Palæstina? En stat? En region? Eller?
Funny Fact: ’Helligt sted’, s. 14
Hvorfor er det her forløb vigtigt?
De vigtigste helligdomme fra Jødedom, Kristendom og Islam er samlet inden for få kilometer
Er det en blodig konflikt? Nej, der dør flere på en sommer i Congo end i hele konflikten de sidste 60 år. Der må være noget andet på spil. Det store spørgsmål er hvad?
Bud på hvad det kan være?
De tre monoteistiske religioner:
Kort opsamling på tavlen over de vigtigste kendetegn ved disse religioner:
Jødedommen
Kristendommen
Islam
Supplerende spørgsmål:
Hvilke overordnede sammenhænge er der mellem de tre monoteistiske religioner? Og hvad adskiller dem?
Hvilken rolle spiller Jerusalem i hver af de tre religioner?
Konfliktens historie - kampen om sandheden:
Ppt-oplæg - en kort introduktion til konflikten og historien bag
I tager noter undervejs
Det zionistiske projekt:
Download og brug programmet X Mind (eller fx mindmeister.com eller bubbl.us) til at lave en flowchart over 'det zionistiske projekt - fra ide til handling'
Alternativt kan words layout-funktioner bruges
Gå på nettet og find oplysninger om følgende personer og indsæt dem i en tidslinje:
Abraham, Muhammed, Jesus, Moses og David.
Skriv kort om deres betydning for- og tilknytning til religionen
Gå på nettet og find oplysninger om, hvor mange tilhængere henholdsvis jødedom, kristendom og islam har i dag, og hvor disse tilhængere lever geografisk
Fælles opsamling:
BUFFER:
Se dokumentaren 'Palæstina 1913 - kimen til konflikt' (50:00)
Lektie til næste gang: Israel/Palæstina, Systime, s. 23-36 (se boks)
1) Læsespørgsmål:
Hvordan reagerer palæstinenserne på den jødiske indvandring?
Hvilken betydning får det for de jødiske indvandrere i Palæstina, at der etableres et jødisk parallelsamfund?
Forklar årsagerne til, at jøderne får en stat efter 2. verdenskrig
Hvordan reagerede de arabiske stater på oprettelsen af Israel?
Hvorfor beskrives 1967-krigen ofte som et vendepunkt i Israel-Palæstina-konflikten?
2) Læsefokus: Læs fokuseret afsnittene 'Storbritanniens indtog i Palæstina', 'Kampen om Palæstina' og 'Afslutning på den kolde krig og ny amerikansk mellemøstpolitik' og tag noter, mens du kan nøjes med at skimme 'Jødisk parallelsamfund i Palæstina' og 'Den palæstinensiske intifada'.
3) Skim desuden 'kildetekster til Kampen om landet og byen'
4) Begrebsafklaring
Via dette link laves en kort begrebsafklarende øvelse
Kortlink: kortlink.dk/kd7c