Pest
Periode:
Renæssancen
Lektie til i dag:
Supplerende tekst (ikke lektie, men god at læse):
Kort opgave:
Lav en kort biografi af Giovanni Bocaccio. Brug fx dette link:
Formål:
Kvalificering og nuancering af sygdomsopfattelsen i middelalderens Europa
Forståelse af at der på trods af stadig ”overtro” er et brud, hvor man begynder at observere og dermed udlede reaktioner (videnskabelighed)
Forståelse af at troen stadig bliver brugt som forklaring på sygdom på trods af den øgede videnskabelighed
Opdeling af klassen:
Klassen opdeles i to dele, som arbejder med hver sin øvelse
Den ene del arbejder med øvelse 1
Den anden del arbejder med øvelse 2
I arbejder i makkerpar og har ca. 60 min. til arbejdet
Øvelse 1: Bocaccio – uddrag af Dekameron
Gå sammen i mindre grupper, og opdel teksten imellem jer.
Det er svært, så I skal arbejde fokuseret!
På baggrund af kilden ønskes følgende spørgsmål besvaret:
Lav et kort resume over hvert afsnit.
Hvordan opfattes sygdom og ”lægevidenskab” i middelalderen ifølge Boccacio?
Hvordan beskrives lægerne her?
Kan man sammenligne Bocaccios oplevelser med dem vi har mødt under Coronapandemien?
Hvis ja, så gå på nettet og find fx billeder, videoer mm., som viser ligheder
Eksempler kan ses herunder...
Dekameron i nutid:
Lig transporteres væk i Norditalienske byer
Sang og musik på balkoner i Italien
Massegrav filmet med drone i New York City
Demonstration i USA mod brugen af masker
Øvelse 2: Kildearbejde
Sørbymagle kirkebog
Læs Sørbymagle kirkebog august 1656. Kilden er først gengivet i original udgave og til sidst i en læsevenlig udgave. Vælg den læsevenlige udgave.
Spørgsmål:
Besvar følgende spørgsmål ved hjælp af kirkebogen fra Sørbymagle:
Hvad fortæller kirkebogen fra Sørbymagle om Jens Ibsen og hans familie?
Lav et stamtræ over familien, så du får et overblik. Hvem bor i huset, hvad hedder de, hvilken relation har de til Jens, og hvad er deres skæbne?
Hvad fortæller kirkebogen - og Jens' historie, om smittespredningen?
Oksenvad kirkebog
Kig i den originale kirkebog fra Oksenvad sogn for år 1658, 1659 og 1660.
Gå ikke i panik over indholdet i teksten, som kan være svær at læse. Fokusér på hvad du bliver spurgt om, og led efter svarene på netop det. Og vær opmærksom på, at man kan bladre i siderne i kirkebogen...
Arbejdsspørgsmål:
Hvor mange personer døde i Oksenvad i henholdsvis 1658, 1659 og 1660?
Hvilken alder havde de?
Hvilke konsekvenser tror du, at det havde for sognet i de efterfølgende år?
Diagram i Excel
Undersøg den originale kirkebog fra Oksenvad sogn for år 1659. Ved hver dødsindførsel har præsten angivet alderen på den afdøde. Lav et diagram i Excel, der viser aldersfordeling over de døde, hvor intervallet er 0-9 år, 10-19 år osv.
Analysér tallene. Hvad fortæller tallene om dødeligheden i Oksenvad?
Hvilke grupper er særligt udsat? Og hvilken betydning har det mon haft for samfundet?
Hvorfor udbrød der et pestangreb i Danmark netop dette år?
Opsamling i plenum:
Vi præsenteres fælles for henholdsvis
Arbejdet med Dekameron
Kildearbejde med Sørbymagle og Oksenvad
Lektie:
Læs 'Om tuberkulose'