Lektie til i dag:
https://danmark.systime.dk/index.php?id=514
http://danmark.systime.dk/?id=p166
http://danmark.systime.dk/?id=p582
Formål:
Få en forståelse for demokratiets udvikling i Danmark i perioden 1901-1920
Kort opgave1:
Læs om 'Attentatet på Estrup'
Skriv de væsentligste oplysninger i punktform
Opsamling på tavlen
Eller...
Kort opgave2:
Lav en kort "LinkedIn-profil" på J.B.S. Estrup
Se evt. Anders Samuelsens for inspiration til indhold
Kort opsamling i makkerpar - arbejdsspørgsmål til lektie:
Kampen om parlamentarismen
Hvilke politiske våben kunne Venstre bruge for at gennemtvinge parlamentarismen?
Hvilke midler benyttede regeringen og Højre for at fastholde regeringsmagten?
Hvorfor endte konflikten med parlamentarismens indførelse som statsskik?
Hvem havde magten? – Et industrisamfund på vej
Hvilke grupper var repræsenteret i henholdsvis Folketinget og Landstinget?
Hvorfor bestod regeringer i perioden 1866-1901 af personer fra godsejer-eliten?
Hvilke partier eksisterede der i 1866-1901, og hvem repræsenterede de?
Hvad var de vigtigste elementer i grundlovsrevisionen i 1915?
Hvordan vil du forklare Socialdemokratiets opstigen til regeringsmagten?
Hvilke begrænsninger lå der på Socialdemokratiets politiske magt, efter at det var blevet regeringsparti?
Forklar udviklingen i kongens politiske rolle. Hvad skete der med hans indflydelse i løbet af perioden?
Den uformelle magt
Hvilke grupper bestod Danmarks økonomiske elite af i 1910’erne og 1920’erne?
Hvad kaldte man denne økonomiske elite, og hvorfor?
Hvorfor havde samfundets økonomiske elite, en lille kreds af ledende erhvervs- og finansfolk, stor politisk indflydelse?
Hvordan søgte samfundets økonomiske elite at udøve deres politiske indflydelse?
Hvad førte til, at ’det tredje ting’ – samfundets økonomiske elite, i 1920’erne mistede magt?
Hvorfor havde erhvervsorganisationerne politisk indflydelse – og hvordan forsøgte de at udøve den?
I 1930’erne fik erhvervsorganisationerne sat store aftryk i politiske beslutninger. Nævn et eksempel.
Produktion af memes:
På baggrund af dagens lektie skal I i makkerpar eller små grupper producere memes
I kan bruge forskellige programmer som findes online til dette
Vi hører i baggrunden Richard Strauss’ Also sprach Zarathustra’ fra 1896, mens I arbejder…
Temaquiz om attentatet på Estrup:
Individuelt prøver I kræfter med denne quiz om attentatet på Estrup
Differentiering - find dit niveau, og vælg enten opgave 1 eller 2:
Opgaven skal færdiggøres til næste gang, hvor vi fremlægger for hinanden.
Opgave 1 - Middel taksonomisk niveau
Læs individuelt kilden ’Gendarmeriloven af 27. Oktober, 1885'
Brug vedhæftede 'ordliste til opgave 1' (se nederst), hvor de sværeste ord i teksten er forklaret
Arbejdsspørgsmål:
Hvorfor oprettedes korpset? (se intro)
Hvad bestod deres arbejde i? (§ 1)
Forklar hvilken betydning ’De provisoriske finanslove’ fik. (se intro)
Hvem var imod de provisoriske love? (se intro)
Hvorfor udstedte regeringen provisoriske love i 1885 og 1886? Hvad var målet med lovene? (se intro)
Hvad angiver Kong Christian IX. som begrundelse? (se kongens intro til loven)
Ordliste til opgave 1:
Gendarm = betjent i et militært organiseret korps
Provisorisk = foreløbig/midlertidig
Konseilspræsident = betegnelsen for Danmarks statsminister, 1855-1915
Provisorieårene = i perioden 1885-1894 blev Danmark styret ved hjælp af en række midlertidige love, fx finanslove (udarbejdet af partiet Højre i Landstinget)
Regeringen = udnævntes af Kongen og bestod kun af politikere fra partiet Højre
Vi Christian den Niende = Jeg, kong Christian IX
Gjøre vitterligt = befaler
Under de stedfindende Forhold = Under de nuværende forhold
Oprettes som Bestanddel = oprettes som en del af hæren
Opgave 2 - Højt taksonomisk niveau
Lav en præsentation med én af følgende overskrifter:
'Systemskiftet, 1901' eller 'Kvinders valgret, 1915'
Gå sammen i mindre grupper á 2-3 personer eller arbejd individuelt
Vælg en af ovenstående overskrifter, og lav en kort præsentation af den
Præsentationen skal have udgangspunkt i lektien - andet litteratur må gerne inddrages
Præsentation kan fx have form af et digt, en illustration, en PowerPoint-præsentation
Præsentation skal indeholde elementer som dækker Blooms taksonomi (redegørelse, analyse, vurdering)
Præsentation kan have underoverskrifterne: optakt, skiftet, konsekvenser
Præsentation kan med fordel inddrage primærkilder
Opsamling:
Kort opsamling i plenum, hvor vigtige punkter sammenfattes på tavlen
Evaluering:
3-2-1
Nævn 3 ting, som du har lært; 2 ting, som var komplicerede/svære og 1 ting som du vil vide mere om
Evaluering på formål for modulet
Lektie:
Læs op på jeres noter – i næste modul skal vi arbejde med at formidle vores samlede viden fra dette forløb videre til en 7. klasse fra Kroggårdsskolen i Næsby
Buffer: Lav din egen Grundlov
Du skal forestille dig, at du befinder dig i 1915 i en af datidens samfundsklasser
Du skal sætte dig ind i en række samfundsspørgsmål og vurdere det fra forskellige vinkler
Følg dette link og lav Grundloven, som du (din valgte klasse) ønsker at samfundet skal se ud