– Velstandsboom og kvinder i protest (1960-1989)
Formål:
· Undersøge hvilke forskellige syn der er på kvindens rolle i samfundet og hjemmet?
Kort opgave:
· Hvilke beklædningsgenstande er særligt feminine?
· Hvilke handlinger er særligt feminine?
· Hvilke følelser er særligt feminine?
Dagens program:
Funny Fact:
Cirkel-opsummering…
· Tal om nogle af de ting der ændrede sig for kvinder efter 1960
· Hvordan udviklede husmoderrollen sig fra 1950’erne og frem? Hvorfor?
· Hvilket hverdagsliv havde børnene?
· Hvilken betydning fik den industrielle revolution og velfærdsstatens udvikling for kvinden?
· Hvad var rødstrømpebevægelsen? Og hvad ønskede de at gøre op med?
· Hvad diskuterede rødstrømperne?
· Siden 1888 har SD kæmpet for lige løn – i 1960 skrev DK under på FN’s konvention. Hvordan så det ud i praksis?
· Hvorfor er kvinders løn i dag stadig lavere end mænds?
Fællessang:
· Vi sætter os om muligt ned i en fælles rundkreds
· Vi synger sammen sangen ’Du må få min kasserolle, før jeg går’
Kildetekst:
· Læs kilde 5: ’Lissy Elmqvist, kronik om husmødre og arbejdsmarkedet’
· Hvilke holdninger kommer til udtryk i kilden? Hvilke roller mener Lissy, at en kvinde skal opfylde?
· Hvordan hænger disse holdninger sammen med det indtryk du får fra lektien? Hvordan beskriver lektien kvindernes rolle fra 1960-80?
· Hvilken samfundsorden ønsker Lissy at bibeholde, og hvorfor?
· Kom med eksempler fra lektien, der kunne forestilles at provokere Lissy
· Hvor troværdig er Lissy (kildekritik)? Begrund dit svar med kildekritiske termer
BUFFER: Krig på ord – kønnenes kamp:
· Kvinder og mænd er forskellige – eller er de?
· Klassens opdeles i køn, og skal hver især finde karakteristika som er særlige for netop deres køn
· Herefter skal I argumentere for, at netop jeres køn er det mest udviklede og stærke af slagsen
· Derefter skal I finde svage punkter i det andet køns karakteristika. Punkterne skal udvikles som argumenter og bruges i en diskussion med det modsatte køn
Ligestilling – en nødvendig kamp i dag?
· Har kvinder ligestilling i dag?
o Eksempler på tavlen, hvor kvinder mangler ligestilling
· Har mænd ligestilling i dag?
o Eksempler på tavlen, hvor mænd mangler ligestilling
· Skal mænd og kvinder være lige? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Et billede siger mere end tusind ord:
· Gå sammen i grupper 3-5 personer (kønsopdelte)
· Lav et mind-map over kvinde-/mande-bevægelsens fokuspunkter
· Find på et slogan, der beskriver jeres køns kamp for ligestilling
· Med hjælp fra de effekter, som der er medbragt, skal I lave et foto der beskriver jeres kamp
o Find gerne inspiration på nettet
Lektie: De danske kvinders historie, s. 83-91 (kap. 5)
Overskrifter:
o Teenageren
o Prævention og legalisering af abort
o Det private er politisk
o Homoseksualitet
o Kvinder i politik
· Sørg for at skrive nøgleord/korte sætninger til hvert afsnit
· Det skal bruges i næste time (uden hjælpemidler)
Buffer: Analyse af teksten ’Du må få min kasserolle, for jeg går’
· Klassen deles op, så hver gruppe har hver sit vers
· Lav sammen et mindmap, hvor I sætter nogle flere ord på verset
· Skriv herefter 20-30 linjer, hvor I uddyber teksten
· I skal komme med eksempler på, hvad forfatteren skriver, hvorfor hun skriver sådan, og hvad hun ønsker at få ud af det
· I skal slutteligt vurdere om sangen er med til at ændre kvindernes rolle i samfundet