Intro:
· Formål: I denne lektion skal vi undersøge eftertidens reaktioner på slaveriet.
· Omdrejningspunktet er følgende problemstilling:
o Skal Danmark officielt sige undskyld for slaveriet?
· Kort opgave (5 min) à Undersøg følgende spørgsmål:
o Hvor mange slaveforter havde Danmark på Guldkysten og hvilket nuværende land ligger de i?
o Hvad hed de? Og hvad var deres funktion
Fælles på klassen:
Vi ser videoen ’West Indian Voices’, hvor fem vestindere fortæller om det danske slaveri og dets følger à Tænk undervejs over følgende:
· Hvordan fremstår Danmark og det danske slaveri i udsendelsen?
· Hvordan forholder vestinderne sig til den ovennævnte problemstilling?
Læs den amerikanske kongres’ undskyldning for slaveriet i USA:
Prøv at formulere en dansk undskyldning:
· Brug evt. argumenter fra videoen ’West Indian Voices
· Hvis du ikke mener, at vi bør undskylde, så kan du vælge at formulere en begrundelse herfor
Gennemgang af ”Det Danske Folketings” (jeres) undskyldninger:
· Udvalgte undskyldninger fremføres
· Er I enige i argumenterne?
· Hvorfor bør man undskylde/ikke undskylde?
Bolden spørger… Slavehandlen i eftertiden
· Hvilke eftervirkninger havde slaveriet på dets efterkommere i USA?
· Er der nogen sammenhæng mellem kriminalitet og race i USA? Hvis ja, hvilken?
· På Jamaica er der opstået en modreaktion på årtiers racehad mod sorte. Forklar den.
· Hvilke nye kulturelle fænomener kan man sige, at slavehandlen har skabt?
· Slaveriets efterkommere er bevidste om deres historiske arv. Hvordan gør de den til en aktiv del af deres identitet?
· Millioner af amerikanske efterkommere af slaver besøger Afrika. Hvorfor?
Lektie: Læs artiklen ”Danmark kan ikke undskylde slavehandel”
· Overvej undervejs om du vil ændre dine argumenter for/imod en officiel dansk undskyldning til efterkommere af slaveriet på De Vestindiske Øer