Dagens program:
Dagens formål:
· Dagens problemstilling:
o Hvilke forhold levede og arbejdede en industriarbejder under i industrialiseringens USA?
Funny Fact:
Kort opgave:
· Hvilken forhistorie har Pinkerton-garden, og hvilken funktion havde de som strejkebrydere?
· Hvilke teknologiske opfindelser møder vi i dagens lektie?
Spotlight (opsamling af dagens lektie):
· Gå sammen 2 og 2
· Find og bliv enige om minimum 10 ord, som er væsentlige i dagens tekst
· I skal kunne argumentere for jeres valg af ord à Hvorfor er de dækkende for teksten? Hvad gør dem vigtige?
· Herefter udvælger hvert par fem ord
· Herefter splittes parret op, og hver elev går sammen med en ny makker à Fortæl og forklar jeres valg af ord
Vi ser sammen afsnit 4: ”Udgydelse af blod”
· Carnegie hyrer Henry Frick til at hjælpe med at opnå sit mål om at dominere stålindustrien og slå Rockefeller
· Partnerskabet virker umiddelbart lovende, men Frick presser arbejderne til bristepunktet
· I mellemtiden rammer en oversvømmelse byen Johnstown i 1889, og efterlader 2000 døde, som Carnegies selskab ’South Fork Fishing & Hunting Club’ får skylden for
· Uro blandt arbejdere kulminerer i massive strejker på Homestead Stålværft i 1892. Volden øges da Frick indkalder Pinkerton-garden
· Strejken er et vendepunkt i amerikansk arbejderhistorie, da den viser, at arbejderne ville kæmpe for bedre løn og arbejdsvilkår
· Carnegie er efterfølgende opsat på at genoprette sit gode ry
Arbejdsspørgsmål til dagens afsnit:
· Hvad forårsagede Johnstown-oversvømmelsen? Hvilken betydning fik katastrofen? Hvilken rolle spillede Amerikansk Røde Kors?
· Synes du, at Henry Frick var en god leder? Hvorfor/hvorfor ikke?
· Hvorfor strejkede arbejderne på Homestead Stålværft? Hvorfor var strejken et vigtigt vendepunkt i amerikansk historie?
· Synes du, at Carnegie var ansvarlig for oversvømmelsen og/eller strejken? Hvorfor/hvorfor ikke?
Pause:
Brev fra en arbejder:
· Du er en fattig ung immigrant og arbejder på stålværftet i Homestead
· Du skriver et brev hjem til dine forældre i Irland, hvori du beskriver din dagligdag – både hjemme og på fabrikken
· Du kan blandt andet skrive om boligforhold, vareknaphed, sygdomme, arbejdsforhold, fremtidsønsker mv.
· Find inspiration fra dagens afsnit + billeder, tabeller og/eller dokumentar under afsnittet 'Stål og strejker' til at søge information om arbejderens dagligdag i 1800-tallets USA
· Se vedhæftet brev nederst på siden, hvis du mangler yderligere inspiration
Opsamling:
· I går sammen i grupper á fem personer, og læser jeres brev højt for hinanden, eller...
· ...udvalgte ”immigranter” læser deres brev højt
Lektie: Læs teksten 'Rivalisering og fremskridt'