Intro:
Hotel Rwanda:
Vi ser de sidste 30-40 minutter af filmen
Kildekritik på film:
Hvilken type kilde er filmen? Primær, sekundær? 1. eller 2. håndsberetning
Hvilken type film er der tale om?
Hvem er afsender? Hvilken betydning har det for filmen?
Hvornår er filmen lavet? Hvilken betydning har det for indholdet?
Hvilken begivenhed skildres? Skriv et kort resume.
Hvilken tendens har filmen? Og med hvilket motiv er den lavet?
Gå på nettet og undersøg nærmere om filmens troværdighed. Hvilke ting i handlingen er strammet af forfatter og instruktør, og hvilke er afbilledet præcist?
Anmeldelse af Hotel Rwanda:
Du skal skrive en anmeldelse af filmen Hotel Rwanda til historielærerforeningens blad 'Noter'.
Undervejs skal du bl.a. komme ind på filmens skildring af hutuer, tutsier og det internationale samfunds rolle, og vurdere om filmen giver et godt billede af begivenhederne i Rwanda i 1994
Du skal i den sammenhæng både henvise til konkrete scener fra filmen + det materiale, som er gennemgået i undervisningen.
Til sidst skal I vurdere, hvordan historien bruges og misbruges i filmen
Opsamling:
Lektie:
Læs resten af teksten 'Efter folkedrab, kap. 1', s. 23-29
Læsespørgsmål:
Hvorfor kan det være et problem for overlevende at tale om et ’efter’?
Hvad er pointen med Primo Levi’s drøm?
Hvornår finder et folkedrab oftest sted og hvor?
Hvad er det særlige ved folkedrab? Hvad adskiller folkedrab og krig?
Hvorfor blev FN’s folkedrabskonvention kritiseret?
Folkedrab består, ifølge teksten, af to elementer. Nævn dem
Kapitlet nævner 7 forskelle mellem krig og folkedrab. Nævn én
Læger tiden alle sår i forbindelse med folkedrab?
Kan man tale om et ’efter’ for steder som Auschwitz?