Lektie til i dag:
Kap. 11 – Den industrielle revolution
Dagens program:
Funny Fact:
Formål:
Få et indblik i den industrielle revolution som materialistisk baggrund for demokratiets fremvækst
Kort opgave:
Undersøg begrebet ’The Spinning Jenny’. Hvad var det, og hvorfor fik det så markant en betydning på eftertiden?
Undersøg og beskriv begrebet ’Trekantshandel’ + find et relevant billede
Arbejdsspørgsmål til lektien:
Hvordan fungerede produktion og handel inden Den industrielle revolution?
Hvilke ændringer førte Den industrielle revolution med sig?
Hvorfor var England den førende nation i Den industrielle revolution?
Hvilken betydning fik jernbanen for den industrielle udvikling?
Hvilke lande fulgte hurtigt efter England, og hvad kendetegnede disse lande?
Hvilke faktorer fik indflydelse på det øgede befolkningstal?
Hvilke forhold levede arbejderne under?
Hvordan ønskede Adam Smith at samfundet skulle opbygges?
Hvordan ønskede Karl Marx at samfundet skulle opbygges?
Hvad er industrialisering?
Gå sammen i grupper á 3-4 personer og løs nedenstående opgave
Læs teksten ’Industrialisering’ og skriv stikord, der beskriver industrialiseringen
Brug evt. billedet til højre som inspiration til at skrive stikord
Se enten klippet ’Industrial Revolution’ eller klippet 'Rise of the Industrial Revolution'
Bringer klippet nye informationer? I så fald hvilke?
Tryl tavlen fuld
I skal i klassen samarbejde om, at fylde hele tavlen med gode stikord, der beskriver industrialiseringen
Brev fra en arbejder:
Du er en fattig ung arbejder, som arbejder i en af byens utallige fabrikker
Du skriver et brev hjem til dine forældre på landet, hvori du beskriver din dagligdag – både hjemme og på fabrikken
Du skal blandt andet komme ind på boligforhold, vareknaphed, sygdomme, arbejdsforhold, fremtidsønsker mv.
Find inspiration i dagens lektie samt fra ’How The Other Half Lives’ + tabeller vedrørende løn og levevilkår, for at få information om arbejderens dagligdag under ’Den industrielle revolution’
Spil: 'Muck and brass'
Hvor du er rådgiver for en byrådsmand, der har skabt sin formue inden for bomuld
Dine råd afgør hans skæbne!
Ekstra spil: ’Who Want To Be A Cotton Millionaire?’
Rådgiv en entreprenør, som vil investere i tekstilindustrien
Dine råd afgør hans skæbne!
Buffer: Liberalisme vs. Socialisme:
Gå sammen i grupper á 3-4 personer
Udfyld skemaet med ideologiernes kendetegn og find deres forskelle
Opsamling:
Skemaet udfyldes i plenum
Lektie:
http://danmark.systime.dk/?id=p123
http://danmark.systime.dk/?id=p504
http://danmark.systime.dk/?id=p158
http://danmark.systime.dk/?id=p559
+ svar på arbejdsspørgsmål
Sprækker i enevældens mur
Hvorfor oprettedes i 1835 fire stænderforsamlinger i riget – og hvilken betydning fik de?
Hvorfor blev bøndernes holdning vigtig i den politiske kamp i 1840’erne?
Hvorfor vendte bondestandens ledere sig mod enevælden?
Tidens tanker – Nationalisme, demokrati og klassesamfund, 1814-1901
Hvordan kan man definere begrebet ”nationalisme”? Hvilke gode og hvilke problematiske aspekter ser du i nationalfølelse og nationalisme?
Hvorfor blomstrede nationalismen i århundredet første halvdel, og hvorfor bredte den sig til den brede befolkning?
Hvad er det for grundforestillinger, der kommer til udtryk i Ingemanns digt?
Liberalisme og konservatisme:
Hvilken sammenhæng var der mellem nationalismen og liberale og demokratiske idealer? Inddrag citatet af H. F. Poulsen
Hvad er grundideerne i konservatismen? Hvorfor stødte konservatisme og liberalisme sammen?