Iscenesat virkelighed:
Læs teksten 'Breaking News'
Hvilke informationer viser sig at være usande?
Hvorfor har USA ændret på virkeligheden?
Hvilket dilemma sætter det befolkningen i?
Hvad er mediernes vigtigste rolle? Hvorfor?
Vi ser klip fra BBC (3:37)
Hvilke fejl begik journalister i deres dækning af sagen?
Er det et problem? Hvis ja, hvorfor?
Mediernes troværdighed?
Lav igen en personlig vurdering af troværdigheden på følgende medier: CNN, Berlingske Tidende, Politiken, Reuters
Skriv 5-10 linjer, hvor du beskriver din vurdering af ovenstående mediers troværdighed.
Hvorfor/hvorfor ikke har de troværdighed ifølge dig?
Har din holdning til deres troværdighed ændret sig?
Hvad skal man som læser være opmærksom på, når man læser/ser informationer om en given begivenhed?
Kildekritik af billede - et kort eksempel (.pdf nederst):
Vi ser et foto taget af en turist kort før angrebet på World Trade Center d. 11. september, 2001
I plenum taler vi om, hvad man kildekritisk kan gøre for at sikre, at kilden taler sandt
Opsamling:
Buffer:
Iscenesat virkelighed:
Læs teksten 'Medier og manipulation'
Vi ser klip fra DR Nyheder
Hvori ligger Jeppe Nybroes fejl? Er der overhovedet et problem? Hvorfor/hvorfor ikke?
Krig på ord - argumentets magt:
Klassen deles i to grupper.
Den ene skal lave en liste over argumenter for, at folk, der selv har deltaget og oplevet historien, kan give det bedste billede af besættelsestidens historie, ikke mindst modstandsbevægelsens betydning
Den anden gruppe skal finde argumenter for, at det giver et bedre billede, når begivenhederne er kommet lidt på afstand, når man har adgang til dokumenter og internationale perspektiver, som ikke var kendt under besættelsen, og når formidlerne af besættelsestidens historie ikke har et følelsesmæssigt engagement.
Herefter styres en diskussion i plenum af læreren, hvor grupperne først fremlægger deres synspunkter og derefter kommer i dialog om problemstillingen.
Lektie til næste gang:
Se følgende videoer: