Intro:
Formål:
Hvorfor indførte Nazi-Tyskland eutanasiprogrammet, og hvilken ideologi lå der bag?
Kort opgave:
Hvem var K.K. Steincke?
Og hvilken rolle spillede han under 2. verdenskrig?
Læs individuelt kilden:
Racehygiejne - et kort historisk klip
Begrebet racehygiejne var ikke nyt i 1930'erne, men har rødder tilbage i vores "egen" virkelighed...
Film fra Sprogø, 1925. Øen var fra 1922 til 1961 en isoleret forsorgsinstitution uden adgang for offentligheden. Bygningerne i filmen fungererede som opholdshjem på ubestemt tid for især unge og fattige kvinder, der var udviklingshæmmede og/eller såkaldt "moralsk defekte", især i forhold til datidens seksualmoral. På øen udførte de landbrugsarbejde. Efter at loven om sterilisation blev vedtaget i 1929, blev mange kvinder udskrevet på betingelse af, at de lod sig sterilisere. På øen Livø i Limfjorden fandtes en tilsvarende anstalt for anbragte mænd.
Skim afsnittet:
'Hvordan udviklede racehygiejne sig i mellemkrigstiden' på faktalink.dk
Læg særligt mærke til Steinckes og Hitlers argumenter for racehygiejne
Kildearbejde:
Arbejdsspørgsmål til Steincke og Hitlers tekster om racehygiejne: Fremtidens Forsørgelsesvæsen + Folk og race
Redegør for Steincke og Hitlers syn på racehygiejne.
Hvorfor anser de arveligt belastede personer for at være en trussel?
Hvad mener de, man bør gøre for at imødegå denne trussel?
Sammenlign de to tekster.
Find forskelle og ligheder.
Er der forskel på, hvordan de beskriver de personer, som de anser som mindreværdige?
Diskutér, hvorfor disse tanker endte med folkedrab i Nazi-Tyskland og ikke i Danmark
Skriv jeres argumenter ned
Inddrag ’Lov til forebyggelse af afkom med arvelige sygdomme’
Interview med Steincke og Hitler
Gå sammen 3 og 3 --> 1 er journalist, 1 er Hitler og 1 er Steincke
I har i foråret 1925 fået en eksklusiv mulighed for, at interviewe Steincke og Hitler til det nye medie, radioen
Adolf Hitler kæmper med at få sit nazistparti i Rigsdagen, mens K. K. Steincke besidder justitsministerposten i Danmark
Gruppens opgave er, at skrive et 'manuskript/drejebog' over interviewet'
I skal spørge ind til- og udfordre politikernes holdninger
Hvorfor har de deres holdninger?
Hitler og Steincke forsvarer selvfølgelig deres holdninger sagligt, da de er dygtige retorikere og politikere...
Interviewet optages på www.lydoptager.dk og uploades på SoundCloud.com --> Interviewet skal have en varighed på minimum 3 minutter
Link til optagelsen sendes til jeee@tietgen.dk
Opsamling:
Et par interview udvælges og høres fælles på klassen
Lektie: Læs ’Folkemord – fra holocaust til Haag’
Besvar følgende spørgsmål:
Hvor ”stammer” begrebet folkemord fra?
Hvad står ICC for, og hvad er dets opgave?
Hvad betyder ordet ’genocide’?
Hvad ligger der, ifølge Lemin, bag ordet ’masseudryddelse’? (oversæt fra engelsk)
Hvilken kritik har folkedrabs-konventionen mødt?
Hvorfor ønskede Sovjet ikke at inddrage ’politiske grupper’ i konventionen?
Hvad var, ifølge Milovan Djilas, Josef Stalins plan med de besatte områder efter 2. Verdenskrig?
Er der et sammenfald mellem Lemins betegnelse af masseudryddelse, og Stalins planer for de besatte områder efter 2. Verdenskrig? Hvis ja, hvilken?
Hvilken proces går, ifølge Helen Fein, igen i alle folkemord?
Hvilke folkemord i 1990’erne var årsag til, at de første personer kom for en domstol?