Livet i de danske tropekolonier
Plantage ved Frenchman's Bay, St. Thomas. Maleriet gengiver mange detaljer omkring sukkerproduktion i Caribien / Maleri på Nationalmuseet
Lektie:
Se følgende foredrag om slaver og tropekolonier (00:00-23:16)
OBS. Klik på video nr. 2 (slaver og tropekolonier) i playlisten under billedet
Buffer: se dette foredrag fra Nationalmuseet om Danmarks kolonihistorie
Kig på 'Plantageliv - billeder og beretning' og svar på spørgsmålene:
Hvorfor holdt man slaver? – giv flere grunde
Hvilke arbejdsopgaver tror du, at slaverne udførte – og hvilke var de hårdeste?
Hvordan tror du, at livet var for slaverne på plantagerne?
Vælg 1 til 2 ting ved kilderne, som du ikke kan forklare/forstå og som du mener, er interessante at undersøge nærmere
Formål:
Få et indblik i de kolonier, som Danmark har koloniseret
Kort opgave:
Vi ser sammen et miniforedrag om kolonihistorie
Hvilke (nye?) informationer tager I med videre?
Danske tropekolonier - projektarbejde:
I skal i mindre grupper arbejde med at lave en præsentation af én af nedenstående danske tropekolonier med udgangspunkt i den nævnte litteratur:
Vestindien
Tranquebar
Guldkysten
Præsentationen skal - udover at indeholde information om:
Geografiske forhold
Befolkningsgrupper
Slavernes vilkår
Handel
Med mere...
...også indeholde relevante billeder og citater (fx fra Paul Isert) der underbygger jeres pointer
I er velkomne til at søge supplerende oplysninger, fx her
Fremlæggelse:
En gruppe fra hver koloni præsenterer deres arbejde
Lektie:
Læs kapitel 9: 'Slaveriets Endeligt' i Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium (ligger på Canvas)
Læsespørgsmål:
Forklar hvorfor dansk forskning i General Buddhoe kan skabe afrocaribisk vrede.
Læs Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
Læsespørgsmål:
Ophav?
Hvad er argumentet for ophævelsen af slavehandlen?
Hvordan skal ophævelsen forløbe?
Hvordan skal slavernes situation være efter ophævelsen?
Hvad fortæller kilden om sin samtid?