Livet i de danske tropekolonier
Plantage ved Frenchman's Bay, St. Thomas. Maleriet gengiver mange detaljer omkring sukkerproduktion i Caribien / Maleri på Nationalmuseet
Lektie:
Se dette foredrag fra Nationalmuseet om Danmarks kolonihistorie - se fra 6:30 til 24:00
Se videoen 'Kolonimagt Danmark' - se fra 00:00-06:38
Arbejdsspørgsmål:
Hvad tænker du, når du ser videoerne?
Hvilken rolle spillede slaverne i trekantshandlen?
Danmark var en slavenation i næsten 200 år og fragtede mere end 100.000 slaver fra Vestafrika til Dansk Vestindien. Hvad er din umiddelbare tanker om det?
Kig på 'Plantageliv - billeder og beretning' og svar på spørgsmålene:
Hvorfor holdt man slaver? – giv flere grunde
Hvilke arbejdsopgaver tror du, at slaverne udførte – og hvilke var de hårdeste?
Hvordan tror du, at livet var for slaverne på plantagerne?
Vælg 1 til 2 ting ved kilderne, som du ikke kan forklare/forstå og som du mener, er interessante at undersøge nærmere
Formål:
Få et indblik i de kolonier, som Danmark har koloniseret
Kort opgave:
Vi ser sammen et miniforedrag om kolonihistorie
Hvilke (nye?) informationer tager I med videre?
Danske tropekolonier - projektarbejde:
I skal i mindre grupper arbejde med at lave en præsentation af én af nedenstående danske tropekolonier med udgangspunkt i den nævnte litteratur:
Præsentationen skal - udover at indeholde information om:
Geografiske forhold
Befolkningsgrupper
Slavernes vilkår
Handel
Med mere...
...også indeholde relevante billeder og citater (fx fra Paul Isert) der underbygger jeres pointer
I er velkomne til at søge supplerende oplysninger, fx her
Akvarel malet af Frederik von Scholten i 1833, generalguvernør Peter von Scholtens bror. Det forestiller plantagen Constitution Hill på Skt. Croix.
Fremlæggelse:
En gruppe fra hver koloni præsenterer deres arbejde
Lektie:
Læs kapitel 9: 'Slaveriets Endeligt' i Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium (ligger på Canvas)
Læsespørgsmål:
Forklar hvorfor dansk forskning i General Buddhoe kan skabe afrocaribisk vrede.
Læs Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
Læsespørgsmål:
Ophav?
Hvad er argumentet for ophævelsen af slavehandlen?
Hvordan skal ophævelsen forløbe?
Hvordan skal slavernes situation være efter ophævelsen?
Hvad fortæller kilden om sin samtid?