Danmark som krigsnation i det 20. århundrede
Arkivfoto 2005 af danske soldater i Afghanistan: Henning Bagger / Scanpix
Lektie:
Læs: kapitel 2 i: I krig igen - Danmark og de nye krige 1990-2011 (ligger på Canvas)
Besvar løbende disse arbejdsspørgsmål:
Hvilken betydning fik krigen i 1864 for den danske selvforståelse?
Hvad var udenrigsminister P. Munchs strategi i 2. verdenskrig?
Hvad var konsekvensen af, at Danmark blev medlem af NATO, og hvordan forholdt Danmark sig til det militære fællesskab i NATO?
Hvad var årsagen til dette kursskifte?
Nævn nogle fredsbevarende FN-aktioner, som Danmark har deltaget i, og forklar kort hvad deltagelsen kunne ses som et udtryk for?
Hvilke konsekvenser fik den kolde krigs afslutning for Danmarks udenrigspolitiske situation?
Nævn nogle krige som Danmark har deltaget i efter den kolde krigs afslutning, og hvad har Danmark bidraget med i disse konflikter (se figur 2.4)?
Hvilke årsager er der til Danmarks krigsdeltagelse (se figur 2.5)?
Formål:
Få et indblik i Danmarks skifte fra at have være en småstat til igen at blive en magtfaktor
Få en forståelse for, hvilke faktorer der har påvirket Danmarks deltagelse i krige siden 1864
Kort opgave:
Er I kommet igang med det virtuelle element i forløbet?
Husk at begge virtuelle moduler skal være færdiggjort inden starten på. 4. modul
Lav en kort billedanalyse af Anders Fogh Rasmussens portræt malet af kunstneren Simone Aaberg Kærn i 2010
Hvilke symboler kan du udlede?
Hvordan passer portrættet ind i fortællingen om Danmarks skifte fra småstat til magtfaktor?
Hvordan blev portrættet modtaget af de danske kritikere?
Bolden spørger...
Opsamling på lektien
Produktudvikling:
I skal i mindre grupper udvælge de vigtigste elementer fra kapitlet og skrive stikord til disse.
Elementer der skal inddrages:
Neutralitetspolitik/alliancepolitik
Figur 2.2.
Figur 2.3
Den kolde krig
Fredsbevarende operationer
Figur 2.4/2.5
I skal nu producere en padlet (klik på dette link), der viser de vigtigste elementer, som I kan blive enige om fra kapitlet
Produktet skal indeholde tekst, billeder, links og andet, som kan understøtte jeres beskrivelse
Når I er færdige, så deles den med en anden gruppe, der kommer med kritisk feedback til indholdet
Denne feedback bruges efterfølgende til at gøre jeres padlet endnu skarpere!
Tidslinje:
Udarbejd slutteligt en tidslinje, som illustrerer udviklingen i Danmarks udenrigspolitik siden 1864.
Du må selv vælge mellem forskellige onlineværktøjer, som fx tiki-toki
Bo Lidegaard er en dansk historiker, dr.phil. og tidligere ansvarshavende chefredaktør for Politiken.
Han forklarer i denne video udviklingen i Danmarks krigsdeltagelse fra begyndelsen af 1990’erne til i 2011.
Vi ser fælles Bo Lidegaard fortælle om udviklingen af Danmarks krigsdeltagelse i perioden 1990-2011 (00:00-08:04)
Hvad er Bo Lidegaards hovedpointer?
Skriv noter til oplægget
Hans præsentation slutter i 2011.
Hvordan har udviklingen været siden hen?
Hvilke konflikter har vi været en del af?
Dansk jægersoldat i kampuniform
Opsamling:
Udvalgte padlets og tidslinjer fremvises i plenum
Hjælper produkterne til at svare på dagens formål?
Lektie:
Læs kap. 4 + kap. 5 til og med afsnit 5.4 i 'Afghanistan - kampen om demokratiet' (ligger på Canvas)
Det er en ret svær tekst - med mange navne og gruperinger, så tag gode noter
I skal ikke læse figur 5.2 + 5.3 - nøjes med at læse brødteksten
Læn jer op ad arbejdsspørgsmålene efterhånden som I læser teksten:
Arbejdsspørgsmål, kap. 4 (1988-1993):
Vigtige personers navne og funktion:
Vigtige grupper:
Hvordan udviklede krigsherrernes magt sig fra 1989 til 1993?
Arbejdsspørgsmål, kap. 5 – afsnit 5.1-5.4 (1994-97):
Vigtige personers navne og funktion:
Vigtige grupper:
Beskriv kort myten om Talebans ”fødsel”
Hvorfor støttede Pakistan med efterretningstjenesten ISI og transportmafiaen i spidsen Mohammed Omars nyligt oprettede Taleban?
Beskriv kort i nøglesætninger Talebans udvikling fra lille gruppering til magtfuld dominans i perioden 1994-97