- Introduktion
Periode:
Antikken
Formål:
I skal opnå viden om, hvordan sygdom og lægekundskab blev opfattet i antikken samt, hvordan begreber som pandemi og epidemi defineres.
Det har taget lang tid at udvikle de metoder, som lægerne bruger i dag. Tegningerne her er fra starten af 1300-tallet og viser forskellige måder at fikse et hul i kraniet på.
Indledning
Host, host! I dag kan vi heldigvis få hjælp til mange sygdomme, men sådan har det ikke altid været. Før vi fik den type læger og medicin, vi kender i dag, var selv simple sygdomme meget farlige. Endnu værre blev det, når en pestepidemi hærgede. Her døde folk på stribe, uden at man vidste hvorfor, eller hvad man skulle gøre ved det.
I dette forløb skal I arbejde med forskellige sygdomme, der har haft stor betydning gennem tiden. I skal se på, hvad spedalskhed betød for dem, der fik det, hvad man gjorde for at bekæmpe den dødelige tuberkulose, hvordan pesten dræbte store dele af den europæiske befolkning, og hvordan den spanske syge, der hærgede i løbet af 1918-19, kunne slå mere end dobbelt så mange mennesker ihjel som under hele Første Verdenskrig.
I skal blandt andet bruge tekster og videoklip til at samle viden om sygdommene, og så skal I leve jer ind i historien, når I skal kæmpe mod pesten og leve som en spedalsk.
Slutteligt afsluttes med det 21. århundredes største pandemi, COVID-19 der også er kendt som Coronavirus.
Kort opgave:
Skriv kort de hovedpointer der står i teksterne fra lektien (2-3 min)
Opsamling i plenum
Tal i grupper
Klassen inddeles i fire/otte grupper, der fordeler de fire sygdomme imellem sig:
Spedalskhed
Tuberkulose
Pest
Den spanske syge
Gå sammen i jeres grupper, og undersøg (og skriv noter) om følgende spørgsmål:
Hvad skete der når man fik sygdommen?
Havde sygdommen mon stor betydning for livet i Europa, dengang den var udbredt? Hvis ja, hvordan?
Findes sygdommen mon stadig? Hvis ja, hvor? Hvorfor der?
Hvordan har man bekæmpet sygdommen?
Ved I ellers noget om sygdommen?
Opsamling i plenum.
Opfølgende spørgsmål i plenum:
Hvilke farlige smitsomme sygdomme findes der i dag?
Er der nogle særlige områder af verden, hvor epidemier med farlige sygdomme oftest rammer i dag? Hvis ja, hvorfor?
Er der en læge til stede?
I dag kan vi komme på hospitalet eller få hjælp hos lægen, hvis vi bliver syge. Sådan har det ikke altid været.
Den tidlige lægekunst
Læs individuelt teksten ”Den tidligere lægekunst”.
Lav efterfølgende aktiviteten ”Hvor får jeg hjælp?” i grupper á 3 personer
Hvor får jeg hjælp?
I opgaverne nedenunder, skal I undersøge, hvordan syge fik hjælp i middelalderen.
Sådan kunne det se ud, når man gik til "tandlægen" i middelalderen. James Le Palmer, 1360-1375. Quibik, 2011. Wikimedia Commons
Baggrund for opgaverne
I middelalderen fandtes der ikke læger, som vi kender dem i dag. Og der var ingen stat, der sørgede for sygehuse og medicin til de lidende. Men man var ikke nødvendigvis fortabt, hvis først man blev syg.
Faglige mål
Jeg kan ud fra en video give eksempler på, hvordan sygdomme blev behandlet i middelalderen.
Jeg kan forklare, hvor syge kunne få hjælp i middelalderen.
Jeg kan sammenligne behandling af sygdomme i middelalderen med min egen tid.
Fordel rollerne
Gå sammen i grupper á tre personer.
I skal nu forestille jer, at I lever i middelalderen. En dag bliver I alle syge, men I fejler noget forskelligt. Fordel nedenstående sygdomme imellem jer:
Byld: En dag vokser en stor byld frem under din ene armhule. Den gør ondt, og du har feber.
Sår: Du skærer dig i fingeren under det daglige arbejde. Såret vil ikke hele og bliver betændt.
Ulykkelig: Du er ulykkeligt forelsket i naboens datter/søn. Men han/hun skal giftes med en anden. Du er dybt ulykkelig.
Undersøg
I skal nu undersøge, hvor og hvordan I hver især kan få hjælp.
Det skal I gøre ved at se videoerne "Ingen offentlig lægehjælp", "De kloge koner var datidens læger" og "Barberen og bødlen var kirurger".
Samlet varighed af klip: 7 min
Notér i jeres noter, hvor og hvordan I kan få hjælp.
Bemærk, at det ikke er sikkert, at I alle skal have hjælp det samme sted.
Måske er det også muligt at få hjælp flere steder?
Evaluering
Tal i klassen om:
Hvor fik I hjælp til at kurere jeres forskellige sygdomme?
Hvad bestod hjælpen af?
Tror I, det var en god hjælp?
Var det muligt at søge hjælp andre steder, end videoerne nævner?
Hvor og hvordan ville disse sygdomme blive behandlet i dag?
Hvilke forskelle og ligheder er der på behandling i dag og i middelalderen?
Buffer:
Hippokrates ’Om lægekunsten’ (videnskabelig tankegang + hvad er det så han tror om kroppen)
Tegn en krop med organer - men I må kun tegne hvad Hippokrates skriver.
”Fernisering”: Alle ser hinandens tegninger + diskussion af hvordan sådan en tekst er at læse i dag + hvor meget man egentlig vidste om sygdom i antikken.
Lektie til næste gang: