Fælles platform – www.vaneesclassroom.dk:
Introduktion
Vejledning
Min undervisning – opbygning:
Samme skabelon i hver time – stort set
Vis på hjemmesiden
I (elever) har et stort medansvar! Læst lektie som udgangspunkt for videre undervisning
"Rule of Seven!"
Bekendtgørelsen – kort:
Spørgsmål: Hvorfor afgrænses perioderne som de gør?
Hvorfor er nogle årstal i historie vigtigere end andre? Fx 1776, 1914, 1945, 1989, 2001
Hvorfor husker vi 11. september bedre end Folkedrabet i Rwanda?
Evt.: (Kernestof i forskellige perioder gennemgås – se ’Intro til historie.ppt’, slide 4)
Historisk viden nødvendig for diskussion! Historisk viden giver indsigt og dannelse... fundamentet for refleksion og personlig udvikling
Hvad ser I?
Ulykke eller angreb?
Af hvem/mod hvem?
Hvad førte det til?
Krige? Fattigdom?
Terrortrussel som fænomen?
Hvad viser billedet?
Retssag eller møde?
Hvor er vi henne? (geografisk og tidsmæssigt)
Hvad førte det til?
Vestens udvikling?
Ved I mere om nogle emner fremfor andre? Hvorfor?
Viden er væsentlig for at kunne diskutere... Viden er magt!
Derfor er historie som fag generelt vigtigt!
Jeres historiske fundament - ballondebat:
Verdenshistoriens vigtigste personer sidder i en luftballon, der styrter mod jorden på grund af overvægt. Nu starter diskussionen om, hvem der skal forblive i ballonen. Kun fem personer kan overleve…
Fælles: Hvad ligger der i ordet ’vigtig’? Hvad skal der til for at være historisk vigtig?
Skal man have betydning på både kort og lang sigt?
Skal man have haft betydning for mange menneskers liv? Betydning på hvilken måde? Drab, opfindelser, politisk- eller kulturel udvikling eller...?
Skal man have haft betydning regionalt, nationalt og/eller internationalt?
Skal man have berørt flere områder, som fx Da Vinci? Astronom, botaniker, geograf, opfinder, maler mm.
I mindre grupper (4-5) skal I finde de 10 personer i verdenshistorien, som I mener har været vigtigst
Start med at brainstorme – få en masse navne skrevet ned. Hver person i gruppen skal komme med minimum to personer...
I skal skrive et kort argument/argumenter til hver person, som skal bruges i den senere diskussion i klassen
Skær jeres pulje af navne ned til de fem, som I har bedste argumenter for
Matrix-grupper:
I skal argumentere for de personer, som I valgte i gruppearbejdet
Hver elev har 2 minutter til at præsentere sine personer og argumentere for deres unikke historiske betydning
Matrix-gruppen debatterer og finder frem til den ene person, som der er bedst argumentation for. Ved uenighed stemmes der...
Fælles debat:
Hver matrix-gruppe præsenterer sin person for resten af klassen
Herefter kåres den vigtigste historiske person ved afstemning
Fælles outro:
Hvilke rammer afgrænser jeres valg af personer?
Tidsmæssige?
Geografiske?
Køn?
Alder?
Hvad er vigtigt for jer at lære i dagens samfund? Har bekendtgørelsen svage sider?
Findes der én historisk sandhed?
Hvem skriver historien? Hvorfor er det vigtigt?
Næste gang:
Detektor - kildekritik og historisk metode