Krig - i perspektiv
Lektie:
Læs debatindlægget 'Derfor er krigen så svær at kritisere' af Mads Silberg
Hvad er Mads Silbergs pointer?
Se kort nærmere på to satiretegninger og den erindringshistoriske model
Formål:
Få indsigt i, hvordan historien er dynamisk og ændres over tid
Opnå viden om historiesyn og kollektiv erindring i forbindelse med krig
Reflektere over satiretegningers berigtigelse som historisk kilde
Kort opgave:
Lav en kort analyse af de to satiretegninger, som du har set nærmere på som lektie til i dag
Hvad ønsker afsenderen af formidle?
Hvordan kan det aflæses i tegningerne?
Hvordan er jeres umiddelbare tanker om Danmarks ageren som krigsnation i det 21. århundrede?
Stemmer det overens med samtidens satiretegninger, eller har I et andet historiesyn?
Satiretegninger - et redskab til refleksion:
Overvej (og skriv ned) hvilken betydning satiretegninger kan have i en demokratisk debat
Du skal bruge Mads Silberg debatindlæg 'Derfor er krigen så svær at kritisere' i din analyse
Din besvarelse skal have et omfang på minimum 10 linjer
Opsamling i plenum
Satiretegninger - analyse:
Med udgangspunkt i modellen om erindringshistorie skal I vælge 2-4 selvvalgte satiretegninger fra dette link, som I herefter analyserer i grupper á 2-3 personer
Der er meget stor forskel i sværhedsgraden på tegningerne, så vær opmærksom på at vælge nogle, som I mener passer til jeres niveau.
Debatten - Den hemmelige krig:
Vi ser fælles et klip fra Debatten på DR2 omhandlende information videregivet i “Den hemmelige krig” (27:00-45:00)
Når I ser klippet skal I opstille en række spørgsmål (fx hvem, hvad, hvor, hvorfor, hvilken osv.)
Både almindelige redegørende spørgsmål, men også refleksive spørgsmål der indleder til debat
Refleksion over Debatten:
Besvar individuelt eller i par følgende spørgsmål til debatten:
Hvad mener Søvndahl og Auken, at konsekvensen bør være af filmens afsløringer?
Hvordan forholder de andre sig til dette synspunkt?
Hvilke informationer ses i “Den hemmelige krig” kontra “virkeligheden”?
Hvorfor kan der være så forskellige holdninger til denne films troværdighed når det er en dokumentar?
Her er det vigtigt at eleverne bringer debatten ind i deres diskussion.
Satire vs. virkelighed:
Satiretegninger perspektiveres til historiebrugen i dokumentarfilm som fx Armadillo og Den hemmelige krig
Andre eksempler på satiretegninger?
Lav en kort undersøgelse, og find eksempler på andre eksempler, hvor historiebrug indgår i satiretegninger
Fælles opsamling og diskussion om satiretegningers relevans i sammenhæng med andre historiske kilder, fx dokumentarfilm?
Er satiretegninger relevante i den offentlige debat?
Har satiretegninger sin berettigelse som historisk kilde?
Opsamling:
Hvad har vi lært i dag?
Lektie:
Læs artiklen 'Afghanistan er blevet afhængige af krig'
Lyt til denne beretning fra dansk soldat med titlen 'Gennemtjekket og gennemhullet'
Besvar efterfølgende, hvad der gjorde indtryk på dig, hvilke virkemidler der blev gjort brug af samt hvor troværdigt et vidne fortælleren er til, hvordan det var