Film: En kongelig affære
· Formålet med at se filmen er, at I skal:
o Få et kendskab til perioden ’Oplysningstiden’ og dens betydning for i dag
o Kunne diskutere forskellige styreformers fordele og ulemper
Overvej i løbet af filmen følgende spørgsmål:
· Film som historisk kilde (se pdf-fil nederst i dette vindue)
o Hvilke kompromisser skal filmskabere indgå, når de laver historiske film?
o Hvilke problemer kan der være i det?
o Hvad er vigtigst? At være tro mod de historiske begivenheder eller fortælle en god historie, der underholder?
o Har en historisk film nogen værdi, hvis den ikke følger virkeligheden?
· Oplysningstiden og nutiden
o På filmens plakat står der: ”De ændrede Danmark for altid”. Passer det, når de fleste af Struensees reformer blev annulleret efter hans død?
o Har Struensee haft nogen betydning for nutidens Danmark?
o Undersøg: Hvilke politiske ideologier og filosofiske tanker, der voksede frem under Oplysningstiden? Hvilke ligheder og forskelle er der på Oplysningstiden og nutiden?
Hvilke ”spor” af Oplysningstiden kan vi se i nutidens samfund?
Lektie:
I skal til næste time have svaret på arbejdsspørgsmål til ’En kongelig affære’. Se vedhæftet docx.fil