Intro:
· Formål: I denne lektion skal vi få en indsigt i Danmarks rolle i afskaffelsen af slaveriet samt undersøge vores generelle viden om Danmark og slavehandel
· Kort opgave (5 min):
o Læs om 'Det Armenske Folkedrab'
Læs indledningen til ’Forordningen om negerhandelen i 1792’:
· Hvilke aspekter gjorde sig gældende i danske overvejelser om slavehandlen?
o Moralsk
o Økonomisk
· Hvorfor gik der mere end 10 år fra forordningen indtil loven trådte i kraft?
· Hvad tror I vejede tungest i den danske beslutning om at afskaffe slaveriet?
Opsamling på artiklen ’Danmark kan ikke undskylde slavehandel’:
· Tror I at en undskyldning vil have en betydning for efterkommere af slaveriet?
· Hvad ville I ønske, hvis I var efterkommere af slaver? Hvorfor?
· Vil en officiel dansk undskyldning få konsekvenser for Danmark? Hvilke?
· Hvorfor har Danmark, ifølge Astrid Nonbo, aldrig undskyldt for slavetiden?
· Er I enige i daværende udenrigsminister Niels Helveg Petersens årsag til ikke at undskylde?
o ”Jeg kan ikke se det rigtige i, at mennesker, som ikke havde noget at gøre med slaveriet, skal sige undskyld til mennesker, som ikke blev udsat for slaveri”
o USA har undskyldt for slaveri, Tyskland har undskyldt for Holocaust
o Tyrkiet har nægtet at undskylde ’Det Armenske Folkedrab’ i 1915-17:
o Kan der drages en parallel til disse hændelser og Danmarks rolle i slaveriet?
Spil ’Slavespillet’ og test jeres viden om den danske slavehandel:
· Læs reglerne igennem inden I starter spillet
· En runde tager ca. 15 minutter à Spil 2 runder
· Hvem formår at skabe det største overskud?
Evaluering af forløb:
· Gå sammen i grupper á 4, og log ind på programmet Mind42
· Lav en fælles mindmap over slavehandel
· Sammenlign med jeres mindmap fra 1. modul. Er der sket en udvikling?