- Den kolde krig og FN
Formål: Hvilke muligheder har FN for at forhindre krig?
Kort opgave:
· Lav en kort opsummering af arbejdet i sidste time
Funny Fact:
Billedanalyse – det amerikanske køkken:
· Vurder hvorvidt billedet er et udtryk for globalisering
· Hvis ja, hvordan og hvorfor?
· Hvilke af de temaer, som vi arbejdede med sidst, kan ses i billedet?
FN’s historie (3:11)
· Hvornår oprettedes FN?
· Hvilke lande har vetoret?
· Hvilke mål arbejder FN mod?
· Hvilke konflikter i det 20. Århundrede viste FN’s splittelse?
· Hvilken betydning fik Den Kolde Krigs afslutning for FN?
Den Kolde Krig – Globalisering:
· Gå sammen i de samme grupper som sidst
· Genopfrisk de øvrige perioder og udfyld tabellen ’Den Kolde Krig (1945-1989)’
FN-pagten, 1945:
· Læs ’FN-pagten, 1945’ og besvar følgende spørgsmål:
o Hvor og hvordan kan man i FN-pagten og i FN’s opbygning se den baggrund, som FN blev dannet på?
o Hvad er formålet med FN ifølge FN-pagten?
o Hvem/hvad er de grundlæggende ”enheder” i organisationen? (læg mærke til navnet – Forenede Nationer og artikel 2 stk. 7)
o Hvilken betydning kan artikel 1 stk. 2 tænkes at have haft i forbindelse med den senere afkolonisering?
FN’s konference i San Francisco i 1945 (11:09)
· Hvad er Trumans hovedformål?
· Hvilke markante personer/lande deltager?
· Hvad er dette fremmøde et tegn på?
· Hvad er der gået forud i årene 1938-1945?
o Hovedpersoner?
o Gerninger?
Detektor:
· Gå på opdagelse i FN’s opbygning og historie
· Find henholdsvis styrker og svagheder (SWOT) ved organisationens mulighed for at forhindre krig
· Udfyld en ’placemat’ med jeres ’fund’: Strength, weakness, opportunity, threats
· Fælles diskussion af FN’s styrker og svagheder i forhold til at forhindre krig
Lektie til næste gang: Verden efter 1914, s. 183-194