- Borgerkrigens terror
Dagens program:
Funny Fact:
Kort opgave:
Opsamling på lektie:
· Gå sammen 2-3, og besvar følgende arbejdsspørgsmål:
o Hvilken vigtig funktion havde italienske og tyske fly for fascisterne?
o Hvorfor var fronten uderfinerlig i 1936?
o Hvorfor blev byen Badajoz symbol på borgerkrigens brutalitet?
o Hvad hed nationalisternes ledere i nord og syd?
o Hvilken betydning fik det, at Franco undsatte Toledo, fremfor at bruge alle kræfter på at angribe Madrid?
o Hvad kendetegnede henholdsvis den nationalistiske og den republikanske hær?
o Hvordan formåede Madrid at holde stand efter regeringens flugt til Valencia?
o Hvilket og hvor meget materiel bidrog Italien og Mussolini nationalisterne med?
o Hvorfor bombede nationalisterne (Nazi-Tyskland) den lille by Guernica?
o Hvilke grupper bestred skyldsspørgsmålet og hvorfor?
o Hvorfor kollapsede det nordlige republikanske område hurtigt herefter?
o Beskriv de tre årsager der gjorde, at republikken holdt stand i første halvdel af 1938
La Guernica - en historisk introduktion:
Borgerkrigens terror - La Guernica:
Billedanalyse af 'La Guernica':
· Gå sammen 2 og 2 og besvar følgende spørgsmål:
· Beskriv den historiske kontekst, som maleriet blev til i; se evt. nedenstående link
o http://www.pbs.org/treasuresoftheworld/a_nav/guernica_nav/main_guerfrm.html
· Hvem var Pablo Picasso, og hvilken rolle havde han i det spanske samfund?
o http://www.leksikon.org/art.php?n=2027
· Beskriv maleriet, som du umiddelbart ser det
o Hvilke motiver, farver etc. er der i maleriet?
o Hvordan er maleriet konstrueret?
o Hvilken stil er det malet i?
· Skriv din analyse og forklar portrættering + symbolik i følgende motiver:
o Den sårede hest
o Mor og barn
o Tyren
o Hovedet (den faldne kriger)
o Lys(pæren)
o Den flygtende kvinde
· Hvad ønskede Picasso at illustrere gennem maleriet? Hvad var hans budskab?
Opsamling på billedanalyse:
· Split parret op, og gå sammen med en ny makker
· I skal fremlægge for hinanden i det nye par
Outro:
Lektie: Læs DSb s. 121-125, 135-137