Formål: I denne lektion skal vi have et dansk perspektiv på forskellige islamisters bud på en vision for det fremtidige Egypten
Vi ser dokumentaren ’En chokerende rejse - Hanna Ziadeh og det arabiske efterår’ à I skal løbende svare på en række arbejdsspørgsmål
· Hvad forstår Hanna ved menneskerettigheder?
a. Hvad siger han selv?
b. Hvad forstår du ved menneskerettigheder?
· Hvilke befolkningsgrupper eksisterer der i Egypten? Søg evt. på Google
c. Hvor mange procent muslimer, kristne osv. bor der i landet?
· Hvilke religiøse og politiske grupper giver, ifølge dokumentaren, problemer ift. implementering af demokrati og sociale reformer?
· Mange egyptere demonstrerer med livet som indsats. Hvilke rettigheder ville du sætte livet på spil for?
· Hvorfor er religionsfrihed vigtigt?
d. Er det en fundamental ret, eller?
e. Kan du nævne historiske eksempler på lande, der har blomstret op ved at indføre religionsfrihed?
f. Søg fx efter Holland, Rusland etc. og find konkrete kildehenvisninger, der understøtter eksemplerne
· Tro vs. Fornuft
g. Kan religiøs overbevisning/tro og rationalitet/fornuft gå hånd i hånd?
h. Giv evt. eksempler på hvor det lykkes, og ikke lykkes
· Hvad ser Hanna som værende det største problem med ’Det Muslimske Broderskab’?
· Hvad angiver Mammuth Shureikh som en mulig årsag til, at ’Det Arabiske Forår’ ikke blomstrer?
o Er du enig i hans betragtninger?
· Hvad er Hannas foreløbige konklusion?
i. Har ’Det Arabiske Forår’ reelt sprunget sommeren over, og er blevet til vinter?
j. Hvordan tror du fremtiden ser ud for den arabiske verden?
i. Demokrati
ii. Religiøs fundamentalisme
iii. Diktatur
Opsamling på forløb:
Tryl tavlen fuld