Formål: I denne lektion skal vi undersøge, om det er muligt at opnå demokrati i Egypten
Kort opgave:
Hurtigskrivning: Brug 5 min på at undersøge, hvad ’Marshall-planen’ er.
Gennemgang af lektie på tavlen:
· Hvad er Francis Fukuyamas (1952-) bud på verdenssamfundets udvikling, og hvordan argumenterer han for det?
· Hvilken betydning tillægger Fukuyama middelklassen?
· Hvilke forbehold har Fukuyama over for sit bud på verdenssamfundets udvikling?
· Forklar med egne ord Samuel Huntingtons (1927-2008) verdenskort. Inddrag Huntingtons bud på verdenssamfundets udvikling.
· Hvordan definerer Huntington en ”civilisation”. Brug kildeuddraget til besvarelsen.
· Hvilke civilisationer forventer Huntington vil udfordre Vestens verdensherredømme og hvorfor?
· Mener du, at Huntington eller Fukuyama har ret i deres betragtninger om verdenssamfundets udvikling? Begrund dit svar fagligt.
Læs Pundiks tekst ”Vi må lære at leve med et islamisk Egypten”:
Besvar følgende spørgsmål til teksten:
· Hvad demonstrerede flertallet af egyptere for på Tahrir-pladsen, ifølge Herbert Pundik?
· Hvordan forvaltede Det Muslimske Broderskab demokratiet i Egypten?
o Koncentrerede sig om, at konsolidere magten à Satte sig på alle administrationens nøgleposter
o De er inspireret af en religiøs utopi om et koransamfund
o Deres popularitet er faldet à De har IKKE skaffet brød + økonomien er skrantet
· Lægger Pundiks holdning sig op ad Huntington eller Fukuyama? Nævn eksempler!
· Hvordan anbefaler Pundik, at Vesten håndterer det nye egyptiske demokrati?
· Hvilke af Pundiks synspunkter har vist sig at være holdbare i forhold til den seneste udvikling?
Fælles opsamling på Pundiks tekst
Opsamling – Bolden spørger:
· Klassen opdeles i to hold
· Jeg kaster en bold til en deltager på det første hold, og stiller et spørgsmål til lektien og Pundiks tekst
o Hvilke ideologier stod overfor hinanden i Den Kolde Krig?
o I hvilket år gik den kommunistiske blok i opløsning – symboliseret ved Berlinmurens fald?
o Hvilke filosoffer var Fukuyama inspireret af?
o I hvilket århundrede opstod Den Franske Revolution?
o Nævn minimum 2 eksempler på fascistiske lande omkring 2. Verdenskrig.
o Hvilke civilisationer ser Huntingtin som den største trussel mod Vesten?
o Nævn minimum 6/8 civilisationer, som Huntington fremhæver.
o Hvilken krig nævnes som et eksempel på en brudlinje-konflikt?
o Hvordan opfatter Huntington angrebet d. 11. September?
o Hvad forstås ved begrebet ’magt’ i arabisk kultur?
o Mubarak sammenlignes med en kendt egyptisk figur. Hvilken?
o Hvad demonstrerede befolkningen for på Tahrir-pladsen?
o Hvad er De Muslimske Brødre inspireret af?
o Forklar begrebet ’Marshall-plan.