- Terrorbombning og guerilla-krig
Dagens program:
Funny Fact:
Videns-kæden (opsamling på lektie):
· Første person (tilfældig elev) kaster bolden til en anden person, og stiller sit spørgsmål til dagens tekst
· Når spørgsmålet er besvaret kastes bolden videre til en anden person, som igen får stillet et spørgsmål
· Kan personen ikke svare, kastes bolden tilbage til spørgeren, som selv besvarer sit spørgsmål
· Kort introduktion til Tet-offensiven (4:53)
Optakt til ’Krig på ord’:
· Læs et uddrag af 'Tet-angrebet på Saigon'
· Vi ser fælles et videoklip: 'USA og Sydvietnams brutalitet - om henrettelsen af en VC-soldat' (3:01)
'Krig på ord' - Argumentér for ”din” holdning:
’The Great Debaters’ - hvad er det?
· Klassen opdeles i to grupper, som skal argumentere for hver sin holdning
· Hver gruppe skal finde på argumenter/modargumenter til diskussionen à Overordnet spørgsmål:
o Kan Sydvietnams/USA’s generelle brutalitet forsvares? Eksemplificeret ved henrettelsen af en VC-soldat
o Ja/Nej? à Skriv jeres argumenter ned
o Brug jeres historiske viden om fx andre konflikter og/eller lignende
o Keywords i diskussionen:
§ Etik?
§ Betydning for moral?
§ Nødvendighed?
§ Krigens brutalitet?
§ ”Det gode” mod ”det onde”
§ Den retfærdiges kamp
· Tet-offensivens betydning for Amerikas syn på krigen: ansvar vs. etik
Buffer:
Vi ser sammen afsnit 3: Tet-offensiven og Khe Sanh
· I midten af januar 1968 omringer Nordvietnamesere marinebasen ved Khe Sanh, hvilket sender chokbølger gennem det amerikanske militær og i den amerikanske civilbefolkning
· Mindre end to uger efter begynder det, der i eftertiden er kendt som Tet-offensiven
· Det er den største nordvietnamesiske offensiv i hele krigen; mere end 120 byer og installationer angribes på samme tid
· Selvom de amerikanske styrker modstod angrebet, så begynder det at virke tvivlsomt om krigen kan vindes
Outro:
Lektie: Vietnamkrigen i USA, s. 103-107 og besvar følgende spørgsmål: