Sportens århundrede
Lektie: Sportens århundrede, s. 55-70
Arbejdspørgsmål til lektie:
Vælg en idrætsgren du kender og afprøv ”Intensiveringsbegrebet”:
Hvorledes har idrætsgrenen udviklet sig inden for områderne præstationsfokusering, ressourcemobilisering og resultatoptimering?
Skriv ca. 10-15 linjer, hvor du uddyber
Undersøg specielt ”Totaliseringsbegrebet” på din egen idræt:
Hvorledes har din idræt udviklet sig inden for områderne teknologi, økonomi og ”system” de sidste 10-20 år?
Skriv ca. 10-15 linjer, hvor du uddyber
Kom gerne med eksempler fra den virkelige verden
Opgave (4) – Black power
Analysér og forstå et højdepunkt i atletikhistorien
Baggrund:
Amerikanerne Tommie Smith og John Carlos valgte ved OL i 1968, efter at de havde vundet henholdsvis guld og bronze på 200 meter, at bære en sort handske og række en enkelt knyttet næve op i luften, mens de stod på sejrsskamlen.
Den knyttede næve er kendt som et symbol på ”Black Power” og skulle symbolisere de sortes frihedskamp.
Samtidig bar de sammen med den australske sølvmedaljevinder et badge fra Human Rights.
De to atleter blev bortvist fra OL, eftersom politiske budskaber ikke tillades ved de Olympiske Lege.
Hvad skal I lære?
At analysere episoden fra OL i 1968
At sportsbegivenheder kan bruges som et talerør for politiske sager
Læs artiklen ’Sorte pantere chokerede ved OL’
Gå sammen i mindre grupper (2-3 pers.)
Diskuter hvorfor atleterne protesterede (skriv jeres observationer ned)
Lav en ’for’ og ’imod’ kolonne, hvor I laver argumenter for og imod politiske protester i forbindelse med OL
Diskuter nu om atleter har et særligt ansvar for at markere sig i den offentlige debat
Senest eksemplificeret med debatten om fx Victor Axelsens og Nadia Nadims ageren
Hvorfor kan protester fra atleter have stor magt?
Skriv 5-10 linjer
Mulighed 1: Opgave (5) – en kronik om dopingproblematikken til Fyens Stifttidende:
Arbejd individuelt eller i par
En kronik skal have en længde af ca. 1.500 ord, den skal være saglig, argumenterende og gerne belyse problemstillingen fra flere sider.
Doping er et af tidens store problemer inden for dele af såvel motions- som eliteidrætten.
Hvad har holdningen til doping været gennem tiden?
Hvad er din egen holdning og hvorledes synes du, doping bedst kan bekæmpes? Skal det overhovedet bekæmpes? Hvorfor/hvorfor ikke?
Mulighed 2: Dokumentar (Icarus) – ’ Den russiske dopingskandale’
Gå sammen i grupper på 3-4 personer og svar på følgende spørgsmål om temaet ’doping’.
Doping er et af tidens store problemer inden for dele af såvel motions- som eliteidrætten. Hvad har holdningen til doping været gennem tiden? Hvad er din egen holdning?
Diskutér sagen om Ruslands udelukkelse fra OL pga. systematisk dopingmisbrug. Hvad overrasker jer mest ved denne sag? Og er det farligt når sport og politik bliver blandet for meget?
Diskutér og notér om tesen ’så længe der er eliteidræt, så længe vil der eksistere doping’ er holdbar. I kan evt. medtænke sammenhængen mellem sport og teknologiske fremskridt.
Tror du, at skærpet dopingkontrol kan have en præventiv effekt?
Tag fx udgangspunkt i en sport som cykling.
Skriv samtlige præparater i gruppens medicinbrug på en liste – og undersøg ved hjælp af Anti Doping Danmarks medicinliste, om der er nogle, der er problematiske i dopingsammenhæng.
HUSK at du på medicinlisten ikke kan tjekke naturmedicin og kosttilskud.
Diskutér og notér: Hvad er doping? Hvor går grænsen mellem brug af kosttilskud, smertestillende midler og egentligt præstationsfremmende midler? Er idræt på eliteplan blevet så krævende at medicinering er nødvendig for at kunne gennemføre?
Diskutér de mulige konsekvenser af systematisk doping og pillemisbrug – fysisk, psykisk og socialt.
Fælles opsamling:
Gå sammen i grupper á 4 personer
Læs jeres kronikker højt for hinanden