Lektie til i dag: 'Folkemord: Den blodige lære'
Intro:
Formål:
Få et indblik i, hvad der kendetegner et folkemord samt viden om forskellige folkemord i det seneste århundrede
Kort opgave:
Start med at nedskriv de vigtigste pointer fra dagens lektie. Hvad er de?
Læs derefter artiklen om ’folkedrab’ på wikipedia
Folkedrab – politiske motiver og/eller realitet?
Læs intro til artiklen om ’folkedrabet i Armenien’ på wikipedia
Vi ser fælles klip fra ’Deadline’ d. 24. December 2011
Arbejdsspørgsmål:
Gå sammen 2 og 2 og besvar nedenstående arbejdsspørgsmål:
Hvorfor er der forskellige opfattelser af denne hændelse?
Hvilke motiver har de forskellige lande?
Klik på link for at læse om 'Benægtelse af folkedrabet':
Hvem benægter det og hvorfor?
Vurder til sidst hvorfor begrebet folkedrab/folkemord er så svært at acceptere for de anklagede?
Den danske vinkel: Hvilke historiske situationer har Danmark ikke ville undskylde for?
Der findes både eksempler fra indenlands og udenlands
Pointe?
Fælles brainstorm:
Hvad kendetegner et folkemord, og hvilke folkemord kender I til fra historien?
Gå på nettet og find yderligere info
Gå sammen to og to og diskutér og definer hvad et folkemord er, ifølge jer...
"Tryl tavlen fuld"
Kildearbejde (opstart):
Gå sammen 2 og 2
Læs ’FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for Folkemord (1948)’ i uddrag --> Til og med artikel IX
Diskutér sammen indholdet i konventionen.
Skriv noter og argumenter for jeres holdninger
Beskriv indledningen med egne ord
Svar herunder på, hvorfor den konventionen er lavet
Hvad er omtalt i konventionen?
Og måske ligeså vigtigt; hvad er ikke omtalt? Find evt. et hint i introen her
Diskutér og analysér i parret, hvilke historiske og samfundsmæssige begivenheder og ændringer, der har haft betydning for tilblivelsen af FN’s konvention
Hvem kan siges at være ansvarlige for folkedrab?
Nationer, ledere, civile etc.? Hvorfor/hvorfor ikke?
Har man et personligt ansvar? Skal man parere ordrer?
Serbiske ledere fra borgerkrigen i Jugoslavien
Serbiske soldater under borgerkrigen i Jugoslavien
Outro:
Kildearbejdet fortsætter næste gang
Lektie: