Intro:
Formål:
Få et indgående kendskab til ét af det 20. århundredes folkedrab samt arbejde med præsentationen af denne indsigt
Bolden spørger… ’ Folkemord – fra holocaust til Haag’:
Hvor ”stammer” begrebet folkemord fra?
Hvad står ICC for, og hvad er dets opgave?
Hvad betyder ordet ’genocide’?
Hvad ligger der, ifølge Lemin, bag ordet ’masseudryddelse’? (oversæt fra engelsk)
Hvilken kritik har folkedrabs-konventionen mødt?
Hvorfor ønskede Sovjet ikke at inddrage ’politiske grupper’ i konventionen?
Hvad var, ifølge Milovan Djilas, Josef Stalins plan med de besatte områder efter 2. Verdenskrig?
Er der et sammenfald mellem Lemins betegnelse af masseudryddelse, og Stalins planer for de besatte områder efter 2. Verdenskrig? Hvis ja, hvilken?
Hvilken proces går, ifølge Helen Fein, igen i alle folkemord?
Hvilke folkemord i 1990’erne var årsag til, at de første personer kom for en domstol?
Gruppearbejde vedrørende seks delemner:
1) Folkedrab i Rwanda
2) Folkedrab i Cambodja
3) Folkedrab under nazismen
4) Folkedrab i Armenien
5) Folkedrab i Bosnien
6) Folkedrab i Sovjetunionen
Hver gruppe går ind på denne hjemmeside om folkedrab og finder supplerende oplysninger om delemnet
Brug evt. også resten af nettet i kildesøgning; men vær kildekritisk!
Præsentation:
Hver gruppe skal lave et produkt, der skal fungere som fælles note til emnet. Produktet kan have følgende former:
Podcast (Radioavis med interview af relevante personer)
iMovie (Nyhederne - Fortidense NEWS)
Skuespil
Animationsfilm
Sang (skriv en sang på en kendt melodi)
Foredrag
Digt
PowerPoint med inddragelse af billeder, animationer osv.
Youtube-klip (Screencast-O-Matic)
Etc. Vær kreative!
Lektie:
Arbejd med jeres produkt og forbered jer på præsentationen i næste time!