Kildearbejde:
- Klassen deles i tre grupper, der hver arbejder med hver deres emne:
- Analyse af tabeller om 'De døde amerikanske soldater'
- Hvilke grupper skiller sig ud?
- Hvad fortæller det om krigens vilkår?
- Hvordan var hæren bygget op? Havde rutine etc. en betydning?
- Hvilken opbakning havde krigen i hæren?
- Billedanalyse af 'Krigens ofre'
- Beskriv billedet - hvilke ting ser du?
- Hvad viser billedet? Hvilke handlinger/problemer drejer det sig om?
- Hvem er afsender, hvem har oprindeligt været modtagere og hvad har formålet været?
- Hvilken kontekst er billedet taget i? Hvor er vi henne i tid og sted?
- Hvilke oplysninger og holdninger kan udledes af billedet?
- Hvordan forholder billedet sig til sin samtid? Bekræfter det tendenser i tiden? Er det et opgør med den herskende opfattelse?
- Kildeanalyse af 'Paul Meadlo om My Lai-massakren' (tekst 41)
- Beskriv kort My Lai-massakren
- Hvor troværdig er kilden?
- Forklar hvad Meadlo mener med "Lige da det var ovre, følte jeg mig godt tilpas. Men senere gik det op for mig".
- Hvilken betydning fik My Lai-massakren for stemningen for eller imod krigen i USA?
- Hver gruppe skal bestå af 2-3 personer
- I skal skrive jeres analyse/resumé i et dokument, som kan uploades på LMS
Præsentation/opsamling af gruppearbejde:
- Læg jeres materiale ind i LMS, så alle i klassen får glæde af jeres analyse
Outro:
Lektie: Læs teksten 'Fredsforhandlinger og fortsatte kampe', s. 127-31