Boldbasis
1. modul
Velkommen
· Vi er et team i Idræt B
· Vi skal kunne samarbejde, eksperimentere og lege
o Det kræver tillid!
· Eksamen:
o I testes i praktik (2/3 kategorier) og teori (sociologi, psykologi, anatomi, fysiologi)
o Lektier! à Idræt B er også et bogligt fag
Intro til idræt
· ’Idræt B – Forløbsplan.docx’ à Gennemgås
· Hvad skal vi igennem?
o 1., 2., og 3. år
· Undervisning
o Samarbejde
o Teams à I vil ofte være i samme små teams i de forskellige forløb
o Øvelser vs. Færdigt spil
Første forløb à Boldbasis
· Icebreaker
o Under broen à To hold mod hinanden
o Kramme tagfat à Fanger har en bold à Helle ved kram (5 sek)
o Grænseleg à To hold mod hinanden
o Aben i træet à 2 og 2
o Marmelademad à 2 og 2
· Tillidslege
o Falde på halen --> Hold hæle i jorden --> Luk øjnene
o Gå i højden
§ Tillid + samarbejde
§ Forøvelse: Hvad fungerer bedst?
§ Konkurrence
Næste gang à Kaosbold
Kaos-bold
2. modul
Husk inden:
· Basketballs, håndbold, trøjer, kegler + 2 stk. stave (aerobic eller lign.)
Opvarmning:
Udfyld zonen:
· Holdet dribler rundt i en afmærket zone
· Målet er at udfylde hele banen hele tiden
· Alle skal være i konstant bevægelse
Tømmerflåden:
· Holdet dribler i en zone, som skal foregive en tømmerflåde
· Holdet skal holde tømmerflåden i balance
· Læreren ’vejer’ det samme som alle andre spillere tilsammen
· Opgave: find balancen efterhånden som læreren flytter sig
Partibold:
· Man spiller i to hold.
· Banen kan have forskellig størrelse; fx en halv basket-bane.
· Man bruger en basket- eller en håndbold.
· Holdet der er i boldbesiddelse scorer points ved at aflevere bolden X antal gange til hinanden.
· Det andet hold skal forsvare og forsøge at få fat i bolden.
· Man spiller med normale basket/håndbold-skridt-regler
· Variation:
o Uden driblinger, lave bestemte slags afleveringer etc.
o Brug af timeout, så spillerne kan lægge taktik
o Brug fx to bolde eller med tre hold....
Driblekongeløber:
· Det gælder om at komme fra den ene ende af banen til den anden.
· Der udpeges 1-2 fangere à Alle, på nær fangerne, har en bold der skal dribles op og ned ad banen à Man nå max stå 5 sekunder på baglinjen!
· Det gælder om ikke at blive fanget eller miste boldkontrollen
· Mistes bolden går man ud af banen og udfører fysiske øvelser à Herefter er man med igen
· Variation:
o Battle: Her kan man ikke komme tilbage på banen, hvis man mister bolden
o Der spilles til sidste mand
Mobil-mål: (fungerer rigtig godt!)
· Man spiller to hold mod hinanden (6 mod 6)
· Banen er fx en halv basket-bane à Man spiller med én basketball
· Hvert hold udpeger to spillere, som skal agere levende/bevægeligt mål à De skal holde et kosteskaft eller lignende mellem sig (ved hoften)
· Man scorer ved at studse bolden gennem det levende mål à Man kan score både forfra og bagfra
Stereo-bold:
· Man spiller to hold mod hinanden (6 mod 6 - minimum)
· Spilles på basketball-bane med en basket- eller håndbold og
· Der er ingen mål! à Man scorer ved at have X antal succesfulde afleveringer på holdet
· Der spilles med to bolde à Ved scoring afleveres bolden til det modsatte hold.
· Det gælder nu om, at forsvare sit eget holds bold, samtidig med, at man forsøger at stjæle modstanderens.
’Madras’-bold:
· Klassen deles i to hold
· Der spilles med en håndbold, blød gymnastikbold eller lignende
· Man scorer point ved at kaste bolden til en medspiller, som griber bolden i luften og lander i målzonen (madrassen)
· Man bevæger bolden op ad banen ved at kaste til en medspiller
· Man må kun bevæge sig, når man IKKE har bolden
· Opdækning af modspiller i besiddelse af bolden foregår i en armslængde med tælling (tæl til 10)
· Tabes bolden overgår den til det modsatte hold
· Slås bolden til jorden af forsvaret, så overtages besiddelsen af det forsvarende hold
· Generelt regler som i Ultimate
Kaos-bold
3. modul
Husk inden:
· Basketballs, håndbold, trøjer, kegler + 2 stk. stave (aerobic eller lign.)
Partibold - Stumbold:
· Man spiller i to hold.
· Banen kan have forskellig størrelse; fx en halv basket-bane.
· Man bruger en basket- eller en håndbold.
· Holdet der er i boldbesiddelse scorer points ved at aflevere bolden X antal gange til hinanden.
· Det andet hold skal forsvare og forsøge at få fat i bolden.
· Man spiller med normale basket/håndbold-skridt-regler
Stereo-bold:
· Man spiller to hold mod hinanden (6 mod 6 - minimum)
· Spilles på basketball-bane med en basket- eller håndbold og
· Der er ingen mål! à Man scorer ved at have X antal succesfulde afleveringer på holdet
· Der spilles med to bolde à Ved scoring afleveres bolden til det modsatte hold.
· Det gælder nu om, at forsvare sit eget holds bold, samtidig med, at man forsøger at stjæle modstanderens.
Kegle-basket:
· Spilles på en lille basketball-bane.
· I stedet for at score i kurven scores der på kegler (ved at berøre kegletoppen med bolden) placeret forskellige steder på gulvet.
· Der spilles efter samme regler og principper som i partibold.
· Det ideelle er, at der er mindst lige på mange kegler som der er spillere på hvert hold.
· Generelt gælder det, at jo flere kegler jo lettere er det at score.
Lerdue-skydning:
· Klassen deles i to lige store hold
· Der opstilles en række kegler ca. 10 meter væk
· Hvert hold har 5 bolde til rådighed
· Når der er afsluttet, så skal man hurtigt selv hente bolden
· Dem der først har rykket de 10 kegler væk fra linjen har vundet
’Madras’-bold:
· Klassen deles i to hold
· Der spilles med en håndbold, blød gymnastikbold eller lignende
· Man scorer point ved at kaste bolden til en medspiller, som griber bolden i luften og lander i målzonen (madrassen)
· Man bevæger bolden op ad banen ved at kaste til en medspiller
· Man må kun bevæge sig, når man IKKE har bolden
· Opdækning af modspiller i besiddelse af bolden foregår i en armslængde med tælling (tæl til 10)
· Tabes bolden overgår den til det modsatte hold
· Slås bolden til jorden af forsvaret, så overtages besiddelsen af det forsvarende hold
· Generelt regler som i Ultimate
Næste gang à Spiludvikling:
· Lektie: Halling, Anders: ”Bolden i spil – teambold i teori og praksis”, 2005, s. 68 + 107-108 à Se LMS
Spiludvikling
4. modul
Husk inden:
· Basketballs, trøjer, kegler + terninger
”Ludo-basket”:
· Spillets idé: Målet er at flytte holdets brikker (den røde kegle) en omgang fra start til slut.
· Regler: Banen består af 6 felter (toppe el lign.) på hver side. Spillerne er fordelt på 4 hold (kan dog også spilles med 2 eller 3 hold). Hvert hold har 2 basketballs og to overtrækstrøjer af samme farver der fungerer som brik.
· Spillet starter med at holdet skal prøve på at rykke én af de to brikker ind i deres startfelt. Dette sker ved at holdet scorer to gange i træk med forskellige spillere. Spillerne skiftes ad til at skyde på basketballkurven. Når holdet har fået en brik i startfeltet skal holdet forsøge at flytte brikken rundt på ”spillepladen”. Det hold der først har begge brikker hjemme har vundet.
· Det er udelukkende den spiller der har scoret, der må flytte brikken videre til næste et felt. Hver spiller rebounder selv på sin egen bold og afleverer den til næste skytte i køen.
· Såfremt et andet holds brik bliver indhentet, bliver det indhentede holds brik sendt hjem.
· Der er ”helle” hvis et hold har sine to brikker på samme felt. Såfremt et andet hold lander på et felt hvor der i forvejen står to brikker, som har ”helle” bliver det sidst ankomne hold sendt hjem.
· ”Muren” er to kegler der står ved siden af hinanden. På dette felt skal holdet score to gange i træk for at få lov til at flytte brikken videre (som starten). Man må dog kun flytte brikken et felt videre på trods af at man scorer to gange i streg!
· Når man kommer til feltet med terningen kaster vedkommende, der har flyttet brikken, terningen. Det antal øjne terningen viser, skal holdet score for at komme videre. (her er det ikke i træk)
Spillets kvaliteter:
Skudgentagelser, konkurrence – koncentration under stressede situationer, taktisk snilde, samarbejde på holdet.
Rekvisitter: 28 kegler, 4 tøndebånd, 4 terninger 8 basketbolde, 2-4 basketkurve.
Spiludvikling:
· Klassen opdeles i 4 grupper
· Hver gruppe får et spilhjul + papir og blyant
· Hver gruppe skal selv udvikle et spil, hvor alle kriterier fra spilhjulet indgår og opfyldes
· Spillet udvikles og testes i dag
· Spillet gennemføres og evalueres næste gang
Spiludvikling
5. modul
Opvarmning:
· 50/10
o Løb moderat tempo i 50 sekunder
o Løb højt tempo i 10 sekunder
o Løb moderat tempo i 40 sekunder
o Løb højt tempo i 20 sekunder
o Osv.
Gennemførelse af spil:
· Hver gruppe introducerer spillet for klassen
· Spillet gennemføres
· Spillet evalueres
o Hvad fungerede/fungerede ikke?
o Hvorfor?
o Hvad kunne man gøre for at optimere spillet?
Fælles evaluering: