Lektie: Læs 'Introduktion til idrætsteori', s. 8-15 + 'Skytter, gymnaster og sportsfolk', s. 25-36 (se Canvas eller links herunder)
Intro til dagens modul:
Faget idræt består af en række praktiske discipliner, men indeholder også et stort teoretisk område (se figur til højre)
Idrættens vidensformer - mangefacetteret!
Erfaringsviden (det I fx har) vs. teorividen (det man kan læse sig til)
Man kan kende alle teoretiske aspekter ved fx fodbold, uden nødvendigvis at være en god fodboldspiller
Man kan samtidig også være en fremragende fodboldspiller, uden nødvendigvis at være en god træner
Kan I komme med eksempler på dette fra jeres eget idrætsliv?
Arbejdsspørgsmål til lektien 'Introduktion til idrætsteori', s. 8-15
Hvorfor er teori vigtigt ift. idræt?
Hvordan vil du beskrive ’færdigheder’?
Hvorfor er det svært at beskrive sin ’tavse viden’?
Hvilken vidensform synes du er vigtigst?
Hvorfor?
Hvad kan man bruge teoretiske modeller til?
Hvor troværdig er en given teori?
Giv et eksempel fra bogen, og forklar hvad der er vigtigt, når man gør brug af teorier
Beskriv faget ’Idræt’.
Hvorfor er det et komplekst fag?
Læs individuelt s. 17-24: ”Bloggeren og idrætshistorien”
https://idraet-b.systime.dk/?id=125
Opgave til ”bloggeren og idrætshistorien”:
”Nutiden bliver dermed en slags linse, hvorigennem fortiden betragtes.”
Diskutér i makkerpar, hvordan nutidens linse er i forhold til landsholdsfodbold - både nationalt og internationalt
Hvordan kommer det til udtryk?
Identitet?
Politik?
Andet?
Hvilken betydning har "linsen" for synet på hhv. fortid og fremtid?
Er det forskel, hvis man ser på både herrer og kvinder?
Præsentér myter I kender inden for sportens verden for hinanden
Hvilke myter/historier kender I til?
Der findes forskellige myter i forskellige sportsgrene, fx:
Det danske fodboldlandshold der kom direkte fra badeferie og vandt EM i '92
Maradona som eksempel på ophøjelse til religiøs figur for sit fodboldspil
Eddy Merckx som eksempel på opofrelsen og viljen i cykling
Aaron Hernandez som eksemel på myten om rollemodeller i elitesport
Hvorfor tror I de myter bliver genfortalt?
Idrættens vidensformer:
Gå sammen 2 og 2
Model: Idrættens vidensformer
Arbejdsspørgsmål:
Er forståelsen/fortolkningen af (idræts)historien konstant?
Hvad afhænger vores forståelse af?
Hvordan arbejder man med (idræts)historie?
Hvilken betydning har kildekritik?
Hvad ligger der bag begreberne ’idræt’, ’sport’ og ’gymnastik’?
Hvad adskiller teorividen og erfaringer
Opgave (1):
Lav en profil over hinandens idrætsviden.
Tag udgangspunkt i figur 1.2 med idrættens vidensformer, og benyt profilskemaet til højre til at vurdere din makkers idrætsviden indenfor de forskellige områder på en skala fra 1-5 (5 er højest)
Når figuren er udfyldt forbindes punkterne med streger. Herved opstår der en 5-kant.
Vær specielt opmærksom på de steder, hvor figuren er asymmetrisk
Hvordan kan det være, at figuren får netop den form?
Opgave (2):
Er du enig i udsagnet om, at sport måske ikke længere dominerer vores legemskultur om 50 år? https://idraet-b.systime.dk/?id=192
Hvad taler for, og hvad taler imod, når man ser på udviklingen af idrætsudøvelsen for tiden? (15-20 linjer)
Prøv at inddrage udviklingen indenfor din egen idrætsgren i diskussionen. Sker der fx ændringer for tiden i:
Medlemstal (udviklingen i de sidste ca. 20 års medlemstal kan findes på DIFs og DGIs hjemmesider)?
Organisering?
Indhold?
Det er blevet sagt, at: ”Det mest foranderlige her på jorden er fortiden”.
Diskutér betydningen og rigtigheden af dette udsagn med udgangspunkt i afsnittet ”Historie handler ikke kun om fortid”
Se link: https://idraet-b.systime.dk/?id=125
Idrættens historie – kort:
Gå sammen 2 og 2
Litteratur: https://idraet-b.systime.dk/?id=127
Arbejd med én af følgende opgaver – til fremlæggelse
Idræt og samfund (1860-1920), s. 25-27
Skyttebevægelsen og gymnastikbevægelsen, s. 28-30
Den svenske gymnastik, sporten og skoleidrætten, s. 28-32
Sporten, s. 32-34
Idrættens rolle i samfundet (1890-1920) og idrættens organisering, s. 34-36
Udvælg nøgleord og/eller –begreber Hvad er det vigtigste i dit afsnit?
Noter sendes til mail: jeee@tietgen.dk
Fælles opsamling: