Lektie til i dag: 'Industrialiseringens vugge'
Dagens program:
· Introduktion til forløb
o Industrialisering generelt
o Fokus på fem magtfulde mænd:
§ Cornelius Vanderbilt
§ John D. Rockefeller
§ Andrew Carnegie
§ J. P. Morgan
§ Henry Ford
o De fem mænd er synonyme med innovation, forretning og den amerikanske drøm
o Vi skal se på sammenhænge mellem disse ikoniske forretningsmænd, og den måde de var medvirkende til at forme landet, som skulle blive en global supermagt på bare 50 år.
Dagens formål:
· Få et indblik i forløbet ’Industrialiseringen i USA’ samt opnå en basisviden om industrialiseringens start
Funny Fact:
Kort opgave:
· Gå sammen 2 og 2
· Lav en brainstorm på industrialiseringen à Hvad ved I?
o Årsag
o Årstal
o Personer
o Lande
o Opfindelser
o Betydning
· Brug evt. it-værktøjet Mind42 som hjælpemiddel
Hvad er industrialisering?
· Læs teksten ’Industrialisering’ og skriv stikord, der beskriver industrialiseringen
· Se klippet 'Industrial Revolution'
· Bringer klippet nye informationer? I så fald hvilke?
Fælles opsamling: ”Tryl tavlen fuld”
· I skal i klassen samarbejde om, at fylde hele tavlen med gode stikord, der beskriver industrialiseringen
Pause:
Industrialiseringens vugge:
Gå sammen 2 og 2 à Besvar følgende arbejdsspørgsmål til lektien
· Hvad vil det sige, at et samfund er industrialiseret?
· Hvilke forudsætninger skal der være til stede, for at der kan ske en industriel udvikling?
· Hvilken betydning havde udviklingen i landbruget for den industrielle revolution?
· Hvori bestod Malthus’ befolkningsteori – og hvorfor tog han fejl?
· Sammenlign befolkningsudviklingen i England med udviklingen i andre lande.
o Inddrag i besvarelsen ’befolkningstabellen’ og ’tabellen over børnedødelighed’.
· Beskriv udviklingen i tekstilindustrien
· Hvilken betydning fik disse massive forandringer for arbejderen?
o Inddrag evt. kilden ’Trusselsbrev til fabrikant, 1812'
Spil: ’Who Wants To Be A Cotton Millionaire?'
· Rådgiv en entreprenør, som vil investere i tekstilindustrien
· Dine råd afgør hans skæbne!
Fælles opsamling på arbejdsspørgsmål:
Lektie: Læs teksterne 'Det store opgør, 1861-1865' + 'Borgerkrigens spor'