Formål:
Dagens formål eksemplificeres af Albert Einstein (se højre for)
Hvad mener Albert Einstein, når han siger, at "the value of a college education is not the learning of many facts but the training of the mind to think"?
Hvorfor er det (særlig?) relevant i faget 'Historie'?
Oplæg om historiebevidsthed, historiebrug og det funktionelle kildebegreb:
I tager noter undervejs
Der vil være indlagte øvelser
PowerPoint afsluttes med større øvelse (se nedenfor), hvor I skal bruge jeres nye viden...
Det funktionelle kildebegreb - en øvelse:
Gå sammen i grupper á 3-4 personer
Find information om nedenstående fire historiske fremstillinger
Matador (serie)
Armadillo (dokumentar)
Inglorious Bastards (film)
1864 (serie)
Diskuter i gruppen fremstillingerne én ad gangen
Arbejdsspørgsmål:
Lav en kort kildekritik på hver af de fire fremstillinger (kildetype, afsender, modtager, motiv, tendens osv.)
I skal derefter i fællesskab rangere dem i forhold til, hvilken fremstilling der er bedst til at belyse historien, jf. det funktionelle kildebegreb
1 er bedst, 4 er dårligst
Hvad kan man bruge fremstillingerne til?
Hvordan fortolkes fortiden i hver af fremstillingerne?
Hvorfor fremstilles kilden/fremstillingen som den gør?
Hvilken tendens har kilden, og hvilken betydning har det for vores brug af den?
Fælles opsamling:
Hvorfor er det relevant at have en bred forståelse for det samfund - og dets historie, som vi er en del af?
Evaluering på forløb:
Hvad har I lært? Hvilke begreber?
Hvad har været godt/mindre godt?
Hvordan skal I bruge kildekritik fremadrettet?