Vladimir Den Store, del 2
Lektie:
Se tredje afsnit af ’Putin – en russisk spionhistorie’ fra dr.dk/tv
Find den evt. på mitCFU her
Kort opgave:
Gå på nettet og find karikatur-tegninger af Vladimir Putin.
Tegningerne kan være portrætteret af begge sider i konflikten.
Prøv eventuelt selv at leg med, at få tegnet en karikatur på en stærk/svag leder, fx ved hjælp af ChatGBT eller programmer som DALL-E 2 eller Pixlr.
Se først intro-videoen på forsiden
Beskriv så præcist som muligt, hvad du forestiller dig, og lad teknologien hjælpe dig på vej...
Elev-eksempel fra Pixlr. Hvordan bruges historien?
Propaganda fra Vesten, Rusland og Kina:
Putin - som han fremstilles i Vesten
Putin - som han fremstilles i Rusland
Konflikten - som den fremstilles i kinesiske statsmedier
Putins nærmeste:
Læs artiklen ’Putins nærmeste rådgivere er spioner og generaler fra gamle dage’ (se Canvas).
Vælg derefter én af følgende personer, som I skal lave en biografi af:
Aleksandr Bortnikov, chef for Det Føderale Sikkerhedsbureau (FSB)
Nicolaj Patrusjev, sekretær for sikkerhedsrådet
Valerij Gerasimov, chef for de væbnede styrker
Sergej Sjojgu, Ruslands forsvarsminister
I skal præsentere personens baggrund og rolle i Putins magtbase.
Hvordan har deres karrierer udviklet sig, hvilken rolle spiller de nu - og hvorfor er de gode for Putin at have siddende i deres positioner?
Et udsnit af nogle af Putins nærmeste allierede
Buffer-blok: (45 min)
Fri blok til opdateret materiale... Hvordan ser krigen ud i dag?
Undersøg på nettet. Hvordan er fronterne?
Herefter kort opsamling i pl
ELLER...
Informationskrig:
Se afsnit 12 af Horisont: 'Krigsreporterne - for og imod Putin'
Arbejdsspørgsmål:
Kampen om historien
Influencere som fænomen? Fordele/ulemper?
Hvordan forsøger man at skabe sit eget narrativ?
SoMe (fx YouTube, Telegram mv.)
Statsstyrede medier
Internet (adgang?)
"Frie" medier?
Opsamling:
Fælles opsamling
Lektie:
Læs artiklen 'Sådan undersøger du om videoer fra krigszonen er ægte'
Skim evt dette link 'Et billede kan sige mere end tusind (falske) ord'