- Spanien efter 1450
Lektie til i dag: Det brogede Spanien, s. 12-18
Dagens program:
Funny Fact:
Kort opgave:
· Beskriv og definer følgende begreber:
o Fascisme
o Kommunisme
o Socialisme
· Hvad adskiller dem?
Bolden spørger… (opsamling på lektie):
· Hvorfor er 1492 et markant år i Spaniens historie?
· Hvad kalder man den gradvise tilbageerobring af den Iberiske Halvø?
· Hvorfor blev Spanien en økonomisk og politisk stormagt i 1500-tallet?
· Hvordan udviklede Spanien sig under industrialiseringen?
· I de fleste europæiske lande voksede demokratiet frem, men hvem havde magten i Spanien?
· Hvilket syn havde magteliten på Spaniens bønder og landarbejdere?
· Hvilken revolution i Europa inspirerede mange i Spanien?
· Hvilken betydning fik Wall Street-krakket og den følgende økonomiske krise på de spanske magthavere?
· Hvad gjorde den nye centrum-venstre regering som noget af det første?
· Hvorfor faldt den siddende regering allerede efter to år?
· I februar 1936 genvinder venstrefløjen magten. Hvad kaldte de med et ord deres samarbejde og hvad kæmpede de for + imod?
· Hvad brugte militæret som påskud for, at indlede en opstand og vælte den demokratisk valgte regering i juli 1936?
· Hvad blev konsekvensen af denne opstand, og hvor mange mistede livet?
· Hvilke lande støttede henholdsvis republikanerne og nationalisterne i borgerkrigen?
· Der er tre hovedårsager til nationalisternes sejr. Nævn én.
· Der er tre hovedårsager til nationalisternes sejr. Nævn én.
Reconquistaen – Ppt.:
· Kort introduktion til kristendommens generobring af Den Iberiske Halvø
· I skal skrive uddybende noter til ”forelæsningen”
Gruppearbejde:
· Læs evt. teksten 'Spanien, fra monarki til republik' for inspiration
· Klassen opdeles i 4-6 grupper, som arbejder resten af timen med hver sit emne: 1450 à
o Grundlæggende konflikter i Spaniens historie:
· Produktet skal være en YouTube-fil, som skal indeholde tekst/speak, billeder og evt. musik
o Brug fx Windows MovieMaker, iMovie etc. til at producere jeres video
o Filen uploades inden timens afslutning, og link lægges på LMS
· Effekterne skal understøtte det emne, som I arbejder med
o Fx kunne en ”glad” sang virke upassende som baggrund for en borgerkrig med brutalitet, død og ødelæggelse
Outro:
Lektie: DbS, s. 15 + DSb, s. 50-53, 56-57 + færdiggør og upload jeres video til Youtube.com à Indsæt link i LMS
Opret en bruger på SoundCloud.com og lav en test-optagelse
Spaniens historie – kort: (Buffer)
· Skriv løbende stikord til besvarelse af følgende spørgsmål:
o Hvilke kontinenter har formet Spaniens historie og kultur?
o Hvilken civilisation dominerede Den Iberiske Halvø omkring år 0?
o Hvilket århundrede ankom til første arabere til halvøen?
o Hvornår blev de sidste arabere fordrevet igen?
o Hvorfor kom ’Den Nye Verden’ under den spanske trone?
o Hvilke områder koloniserede Spanien efterfølgende?
o Hvilke årsager var der til Spaniens tilbagegang i det 17. århundrede?
o Hvornår udbrød der borgerkrig i landet, og hvem endte som sejrherre?
o Hvilken rolle har Spanien i dag?
· Evt. gå sammen 2 og 2 à Se klippet igen, og besvar spørgsmålene