Formål: I denne lektion skal vi undersøge Danmarks forhold til Det arabiske forår samt overveje mulige perspektiver
Funny Fact:
Kort opgave: Hurtigskrivning à 2 min om hvad I kan huske fra sidst
Gruppearbejde med kilder:
· Gå sammen i grupper á 2-3 personer
· Undersøg VK-regeringers begrundelse for at iværksætte Det Arabiske Initiativ (Forord til "Det Arabiske Initiativ", jan. 2005) og sammenlign den med den nuværende regerings begrundelse (Det Arabiske Initiativ, december 2011)
o Er der ligheder og/eller forskelle?
o Hvordan begrunder den nuværende regering, at der skal afsættes flere midler til arbejdet i Det Arabiske Initiativ?
· Undersøg udenrigsminister Villy Søvndals holdning til udviklingen i Egypten efter revolutionen, sådan som den kommer til udtryk i de fire udtalelser.
o Hvilken holdning giver Villy Søvndal udtryk for i forhold til udviklingen fra vinteren 2011 til sommeren 2013?
o Har han den samme holdning, eller skifter den?
· Sammenlign udenrigsministerens udtalelser med tankerne bag Det Arabiske Initiativ
o Er der overensstemmelse eller ikke, og hvad betyder det?
Interaktivt individuelt arbejde:
· Gå ind på hjemmesiden for Det arabiske initiativ og find min. 5 eksempler på, hvordan man har forsøgt at omsætte visionen i Det Arabiske Initiativ i praksis à Se ’Nyheder’
· Gå ind på Udenrigsministeriets hjemmeside og undersøg, om der stadig er en rejsevejledning tilEgypten.
o Hvis der ikke er, hvad kan det så fortælle os om udviklingen i Egypten?
o Hvis der findes en opdateret udgave af rejsevejledningen til Egypten, hvilke årsager angiver den så for dets anbefaling?
o Hvad fortæller rejsevejledningen os om udviklingen i Egypten i 2013? Har den været positiv eller negativ?
Opsamling:
· Diskussion af lektie:
o Selv om FN ikke godkendte en militær aktion mod Irak valgte USA, med støtte fra bl.a. Danmark, at angribe landet i 2003. Var det den rigtige beslutning?
o Den danske regerings vision om at fremme demokrati i Mellemøsten fik et tilbageslag ifm. Muhammed-krisen i 2005-06. Hvor langt skal man gå for at beskytte ytringsfriheden? Skal man ytre alt? Skal man tage hensyn?
o Det arabiske forår brød ud i 2010. FN vedtog i 2011 en resolution, der gav medlemslandene mandat til at beskytte civilbefolkningen i Libyen via militære aktioner. Var det den rigtige beslutning? Hvad var hensigten? Hvilke motiver havde man? Hvilke lande skal man hjælpe? Der er etiske, moralske, politiske og økonomiske dilemmaer!
· Opsamling på individuelt arbejde:
o Hvordan har man forsøgt at omsætte visionen i Det Arabiske Initiativ i praksis?
o Hvilke årsager angiver man i rejsevejledningen ift. anbefaling om rejser til Egypten?
o Hvad fortæller rejsevejledningen os om udviklingen i Egypten i 2013?
Lektie:
· Læs introduktionen til ’Egypten og Islam, herunder teksten af Svend Lindhardt om Jasmin-revolutionen (er vedhæftet som fil sidst i introduktionen)