Billedet af den IT-forskrækkede lærer hører fortiden til. IT er kommet ind i undervisningen - både i klasselokalet og i hallen, og lærere oplever et positivt udbytte ved at bruge internettet og andre IT-redskaber – blandt andet fordi det motiverer eleverne.
Den næste udfordring ligger dog klar. For brug af IT er ikke alene et mål i sig selv. IT-redskaber skal også bruges som en faglig løftestang og højne kvaliteten i undervisningen. Men udfordringen i at bruge IT bevidst som et fagdidaktisk redskab til at nå eleverne så de lærer mest muligt, har mange skoler og kommuner endnu ikke løst.
”Podcasting er det værktøj, der har revolutioneret min sprogundervisning allermest. Det har det af flere forskellig årsager. Man får blandt andet et noget andet billede af de stille piger, når de er tvunget til at levere noget sammenhængende mundtlighed. Alle er nemlig tvunget til at komme på banen,” siger lektor Christine Lehn-Schiøler, som underviser i dansk og engelsk på Gladsaxe Gymnasium. (1)