- En forestilling med utraditionelle redskaber og aktiviteter
Motto: ”Sjov, ballade, kreativitet og seriøsitet”
Dette er et forløb, hvor sjov og ballade er i højsæde. Vi skulle gerne have en masse sjove timer sammen, som slutter med en ”forestilling” for hinanden. Musik/rytme er et væsentligt element i hver disciplin, og det er ’målet’, at musikken/rytmen er medvirkende til at forme den enkelte forestilling. Hvilken musik/rytme I vælger, og hvordan I vælger at bruge det, er helt op til jer selv.
Hvad:
I skal enten i par eller grupper á max fem personer planlægge og udføre en forestilling på 2-3 minutter. I skal selv undersøge mulige bevægelsesmønstre, finde musik, der passer til og underbygger jeres ”historie”, samt øve forestillingen, så I kan fremføre den foran jeres klassekammerater. Forløbet strækker sig over 4-5 moduler, så I skal arbejde effektivt, da det tager tid at indøve en sådan forestilling!
Brug af udklædning og remedier, der hjælper jer til at leve sig ind i rollen er mere end velkommen!
Formål:
I skal anvende kroppens forskellige muligheder i samspil med andre deltagere, hvor tillid, afhængighed, samarbejde og koordinering er i fokus. Musikken/rytmen er et bærende element, og skal underbygge den historie, som I gerne vil fortælle. Da musikken/rytmen er en bærende del af aktiviteten, så er det vigtigt, at I er omhyggelige med udvælgelsen!
Aktiviteter I kan vælge imellem:
1. Ballet
2. Stomp
3. Mime
4. Jive
Liveshow:
I det sidste modul lader vi tæppet falde for jeres performance. Mens én gruppe udfører sin forestilling, sidder resten af klassen og er ’dommere’ i bedste ”Vild med dans-stil”. Efter hver forestilling gives en karakter på en skala fra 1-5, hvor 5 er det højeste.
Nyttige links og inspiration:
Ballet
Stjernerne på slottet udfører ’Svanesøen’ i ”let” udgave
http://www.youtube.com/watch?v=t-ngBm4ahTk
Parodi på Svanesøen
http://www.youtube.com/watch?v=ePc7ifGuHDE
http://www.youtube.com/watch?v=P3YsFk-IWPQ
http://www.youtube.com/watch?v=MfKdC6SYcnM
http://www.youtube.com/watch?v=YRp5nE0Hlsc
Musik til fx svanesøen
http://www.youtube.com/watch?v=1ea90L91eZk
Andet
http://www.youtube.com/watch?v=h9ylomjX5H4
http://www.youtube.com/watch?v=dq0iVLIOq2c
Ballet for begyndere
http://www.youtube.com/watch?v=zQjUAgrvcvk
Mime
Fortolkning af ”Don’t stop me know”
http://www.youtube.com/watch?v=bkzsoJf-UsA
Inspiration
http://www.youtube.com/watch?v=Mb_y4agvt_g
http://www.youtube.com/watch?v=BoQue6XMDN4
http://www.youtube.com/watch?v=CPR5suG9QfI
http://www.youtube.com/watch?v=GKabCvIcZog
http://www.youtube.com/watch?v=umGFWzCQxWo
http://www.youtube.com/watch?v=RNaPsfMXHUY
Stomp
Hvad er stomp?
http://www.finnholst.dk/paed/stomp/stomp1.htm
Inspiration – uden redskaber
http://www.youtube.com/watch?v=OFb0EUIkYac
http://www.youtube.com/watch?v=IDvIo_LRIZ4
http://www.youtube.com/watch?v=b9im0NPj0B0
Inspiration - med basketball
http://www.youtube.com/watch?v=ik8jICj8juc
http://www.youtube.com/watch?v=TgRoMJAZfXw
http://www.youtube.com/watch?v=28q8u-UQOtA
Lektionsplan:
1. Modul
a. Intro til forløb (10 min)
b. Stomp med basketball (60 min)
2. Modul
a. Stav med kroppen
b. Vis eksempler på forskellige performances
c. Valg af grupper
3. Modul
a. Lad eleverne surfe rundt på nettet for at finde inspiration
b. Diskuter mulige ”historier”, som I kan fortælle
c. Lav indledende søgning efter musik
d. Start så småt med at øve jeres performance
4. Modul
a. Øvning, øvning, øvning
b. Øv evt. som lektie
5. Modul
a. Finpudsning af performance (20 min)
b. Det store liveshow (50 min)