Intro:
· Formål: I denne lektion skal vi danne os et overblik over forløbets indhold. Fokus er på følgende problemstillinger:
o Hvorfor handlede de europæiske nationer, herunder Danmark, med slaver i 1600- og 1700-tallet?
o Hvorfor blev slavehandlen og senere slaveriet forbudt af de samme europæere, som få årtier tidligere ikke havde haft moralske skrupler ved at handle med slaver?
· Kort opgave (5 min) à Find ud af betydningen af følgende begreber:
o Handelskompagni:
o Trekanthandel:
o Oplysningstid:
Gruppearbejde:
· Gå sammen 4 og 4
· Opret et dokument i programmet Mind42 og lav et fælles mindmap over jeres viden om slavehandel
· Undersøg og sammenlign jeres notater til lektien og giv med udgangspunkt heri det kortest mulige og præcise svar på de to problemstillinger/spørgsmål
· Vær specifikke og formulér jeres svar som hele sætninger
Fælles opsamling:
· Inddragelse af tabellen ”Forbud mod slavehandel og slaveri”
Pause:
Gruppearbejde:
· Brug jeres notater til at finde tre underpunkter til hvert korte svar, som kan uddybe det à Dvs. i alt seks underpunkter
· Formulér underpunkterne som hele sætninger
· Anvend begreberne ’handelskompagni’, ’trekantshandel’ og ’oplysningstid’
Fælles opsamling:
· Hvilke forklaringer er I kommet frem til?
· Hvilken problemstilling var sværest at besvare og hvorfor?
Lektie:
· Læs ”Paul Isert om ankomsten til Guldkysten”
o Undersøg hvad han oplever på rejsen, og hvordan han opfatter oplevelserne
o Læg især mærke til hans beskrivelse af negrene