Dagens program:
Dagens formål:
· Få et indblik i the progressive period, hvor USA's økonomi forbedredes markant, og hvor J. P. Morgan fik en fremtrædende rolle
Funny Fact:
Kort opgave:
· En dansk departementchef tjente i 1913, ifølge dagens lektie, 8.000 kr. om året, mens en almindelig arbejder havde en dagsløn på 7,46 kr.
· Gå ind på www.oldmoney.dk og undersøg, hvad det svarer til i dag og sammenlign evt. med jeres løn
Lytte-notater (opsamling af dagens lektie):
· Eleverne opdeles i par, der hver arbejder med dagens lektie
· Denne ene elev oplæser teksten langsomt, evt. med længere pauser ved punktummer
· Mens der bliver læst op tager den anden i parret noter
· Husk at kun det mest essentielle skal noteres
· Herefter genfortælles teksten af notetageren ud fra de nedskrevne noter
· Giver noterne mening i sin egen kontekst?
· Øvelsen er med til at skabe refleksion om det at skrive noter. Hvad virker, og hvad virker ikke?
Vi ser sammen afsnit 5: ”Rivalisering fremmer fremskridt”
· Mens Carnegie og Rockefeller fortsætter deres rivalisering, så kommer J. P. Morgan på scenen og etablerer en bank i New York, som kun har ét mål: at fremme teknologisk udvikling i Amerika gennem økonomi
· Morgan bygger et imperium og konsoliderer en række industrier på markedet, men beslutter at løbe en stor risiko
· Han ansætter Thomas Edison med det mål at bringe elektricitet til ethvert hjem og industri i landet
· Rockefeller fortsætter med at udvide sit firma Standard Oil, og søger at fastholde petroleum som den primære energikilde
· På trods af denne konkurrencedynamik fortsætter infrastrukturen og byerne med at vokse
Pause:
Arbejdsspørgsmål til dagens afsnit:
· Hvilke udfordringer mødte Carnegie? Tror du, at han kunne have undgået nogle af dem?
· Hvad var J. P. Morgans primære forretning? Hvorfor var han en så vigtig figur i amerikansk historie?
· Hvilken rolle spiller viljen til at tage risici i succes? Hvilke risici tog Carnegie og Rockefeller?
Erindring – kommandørens tilbageblik:
· Læs først teksten 'At skrive en erindring'
· Du hedder Cornelius Vanderbilt, kommandør og jernbanemagnat
· Du ligger på dit dødsleje, og skal nedskrive dine erindringer (20 linjer)
· Du lægger vægt på alle de ting, som du har udrettet og gjort for USA à Hvilke succeser og udfordringer har du haft?
· Dit eftermæle i amerikansk historie står på spil…
Opsamling:
· Arbejdsspørgsmål i plenum
· Enkelte erindringer læses højt for klassen
Lektie: Læs teksten 'Det store opsving'