”MRP (partiet) skal tjene: En enkelt leder, et enkelt folk, en enkelt nation.”
- Grundbog: s. 127-137
Formål:
Hvorfor udviklede de afkoloniserede stater sig ikke til fremgangsrige samfund præget af demokrati og intern fred?
Kort opgave:
Lav en kort analyse af karikaturtegningen på forsiden af kapitel 7.
Arbejdsspørgsmål 1-6 (fra lektien):
Arbejdsspørgsmål
Hvordan så virkeligheden ud efter afkoloniseringen af de afrikanske lande?
Hvad kendetegner skabelsen af en nation?
Hvilke tre udfordringer opstod der for nationalismen?
Hvorfor havde de nye afrikanske stater et dilemma ift. styreform?
Hvordan søgte de nye ledere at opretholde politisk orden?
Hvilke eksterne og interne forklaringer gives der på Afrikas mangel på fred og demokrati?
Lav en kampagne:
Du er propagandaminister for enten Mobutu, Jenyatta eller Nkrumah.
Lav en kampagne, som fremhæver din chefs fortrinligheder.
Alternativt kan du udarbejde en Diktator-ABC; en manual, som fremtidige diktatorer kan slå op i, så de kan erobre og beholde magten.
Det er tilladt at trække på historiske erfaringer og være innovativ i den praktiske udformning af manualen.
Fx at opstille en huskeremse, lave en demonstrationsfilm etc.
Kildearbejde:
Hvorfor er Afrika så fattigt?
Med udgangspunkt i kilde 7.5.1 skal I undersøge, hvorfor Afrika er så fattigt
Gå herefter på nettet for at se, om I kan finde argumenter, som underbygger den viden - eller om I kan finde kilder, der siger noget andet
Husk kildekritik!
Videoklip:
Madsen, Anders Lund og Madsen, Peter Lund. Godt nyt fra Ghana, 2014.
Om sammenhængen mellem fred, demokrati og økonomisk udvikling (41.00-43.00)
Lektie:
Kom til tiden - vi skal se film!