- Congos uafhængighed
Formål:
Kort opgave:
· Find et billede af Congo og indsæt i dine noter
· Hvad ligger der bag betegnelsen ’Year of Africa’ (1960)
Bolden spørger… (opsamling på lektie)
· ???
· ???
· ???
· ???
· ???
· ???
· ???
· ???
Gruppearbejde:
· Gå sammen 2 og 2 og besvar enten Opgave 1 eller Opgave 2
o Brug word-dokument til fokuseret opgaveløsning
· Når I har besvaret opgaven, så find sammen med én der har arbejdet med den modsatte opgave og fremlæg for hinanden
Opgave 1 – Den belgiske regering om udviklingen i Congo, 1954:
· Beskriv forholdene for congoleserne i tiden op til uafhængigheden (politisk, økonomisk, socialt + uddannelsesmæssigt)
· Med udgangspunkt i tekst 46 (se lektien):
o Hvordan ser belgierne på congoleserne og på deres egen kolonimagt?
o Find citater i teksten, der underbygger dine konklusioner
· Vurder i hvor høj grad vi kan bruge denne kilde (tekst 46) til at beskrive forholdene i Congo inden afkoloniseringen à Kildekritik
o Sammenlign kildens beskrivelse af situationen i Congo med den, du finder i fremstillingen/baggrundsteksten
· Hvilke politiske bevægelser eksisterede i Congo inden uafhængigheden, hvad kendetegnede disse bevægelser, og hvem var ledere af dem?
Opgave 2 – Lumumbas tale ved Congos uafhængighed (tekst 51 - se lektien):
· Hvem taler Lumumba til?
· Hvordan beskriver han den congolesiske uafhængighedskamp og forholdet til belgierne?
o Find citater i teksten, der underbygger dine konklusioner
· Hvilke retoriske virkemidler bruger han til at understrege sine pointer?
o Kom med eksempler
· Sammenlign kilden med tekst 49
o Hvilke forskelle og ligheder findes der mellem Lumumbas holdninger som de er udtrykt i henholdsvis tekst 49 og tekst 51
o Diskuter om I synes, at talen og dens indhold var passende i den situation, som Congo stod i
Opsamling – Matrix:
Musik – Indépendance Cha Cha, Le Grand Kallé
En reportage fra Congos selvstændighed:
· Du hedder Albert Maertens og er udsendt af den belgiske avis Het Laatste Nieuws for at dække begivenhederne i Congo d. 30. juni 1960,
· Her holder Patrice Lumumba en skelsættende tale for befolkningen i hovedstaden Leopoldville
· Din opgave er at skrive en kort reportage (15-20 linjer) til næste dags avis
· Du beskriver kort begivenhederne op til i dag, dernæst stemningen i befolkningen, og slutteligt din umiddelbare reaktion på talen. Hvilke konsekvenser får dette? Du skal desuden inddrage tilhørernes opfattelse af Lumumbas budskab – hvad siger de i interviews med dig?
· Brug tekst 51 og din viden fra dagens lektie som baggrundsviden til din reportage
Opsamling:
· Enkelte reportager læses højt på klassen
Lektie til næste gang: Matsen, Bjørn: ’Vinden Vender’, s. 131-138 (uddrag)
- Brug kortet på første side af lektien, når I læser.
- De centrale personer er:
o Lumumba, Kasavubu, Tshombe og Mobuto
- Arbejdsspørgsmål til teksten:
o Hvordan var hæren i det nye uaghængige Congo sammensat, og hvad mente den belgiske general, da han skrev: ”Før selvstændighed = efterselvstændighed”?
o Hvordan forsøgte Lumumba af afrikanisere hæren, og hvordan reagerede eurpæerne i Congo samt den belgiske regering?
o Hvilken rolle spillede mineselskabet Union Mimiére i Katanga?
o Hvorfor reagerede FN ikke på Lumumbas henvendelse?
o Hvad var indholdet i den FN-resolution, som var første resultat af den optrappede krise?
o Hvordan udviklede forholdet mellem præsident Kasavubu og Lumumba sig, og hvilken rolle kom Mobuto til at spille som en konsekvens heraf?
o Hvad skete der med Lumumba?
o Hvordan blev den nye FN-resolution i 1961 skærpet?
o Hvilke målsætninger havde Adoula, og hvilken rolle kom han til at spille i 1961?
o Hvad var hovedproblemet i Katanga?
o Hvilken rolle kom FN-styrkerne til at spille i forbindelse med ”evakueringen” af udlændinge fra Katanga?
o Hvordan ender Katangas løsrivelse?
o Hvordan ender FN’s engagement i Congo?
o Hvad sker der med Adoulas regering?