Lektie til i dag:
http://danmark.systime.dk/?id=p505
http://danmark.systime.dk/?id=p506
http://danmark.systime.dk/?id=p507
+ svar på arbejdsspørgsmål
Formål:
Få et indblik i enevældens fald, treårskrigen og krigen i 1864 samt få en forståelse for Danmarks rolle i Europa i perioden 1848-1864/(2015)
Kort opgave:
Find et billede der viser underskrivelsen af Junigrundloven og indsæt det i dine noter
Forklar Junigrundlovens betydning for den almindelige borger i Danmark
Arbejdsspørgsmål:
Enevældens fald 1848
Forklar hvad der ligger i begrebet ”nationalliberalisme”
Hvorfor var den nationalliberale bevægelse en trussel mod en række stater, heriblandt den danske?
Hvad var henholdsvis de danske og de slesvig-holstenske nationalliberales krav?
Hvilke valgmuligheder havde kong Frederik d. 7. I 1848, da han stod over for henvendelserne fra de danske og de slesvig-holstenske nationalliberales krav? Hvorfor valgte han, som han gjorde?
På hvilke måder var den danske junigrundlov af 1849 usædvanligt demokratisk – og på hvilken måde blev den revideret i konservativ retning?
De slesvigske krige 1848-1864
Hvilke holdninger kommer til udtryk i de to hærchefers proklamationer?
Hvorfor blandede Det tyske Forbund og Preussen sig i konflikten?
Hvilke problemer indebar den fredsordning, der afsluttede krigen?
Krigen 1864 – og tabet af Slesvig-Holsten
Forklar hvorfor datidens danske politikere anså en krig for næsten uundgåelig
Sammenlign de to billeder af Dannevirkestillingen. Hvorfor opgav den danske hær denne befæstning, som befolkningen i almindelighed havde stor tiltro til?
Hvilken betydning fik stormen på Dybbøl i dansk og preussisk/tysk historie?
Bjørn Østergaard, museumsinspektør, fortæller om den symbolske betydning af Slaget ved Dybbøl
Dengang jeg drog afsted/Den tapre landsoldat - Kildearbejde:
Gå sammen 2 og 2 og følg ovenstående link
Redegør for indhold (kort resume)
Analyser synet på henholdsvis Danmark og Tyskland i sangen (find eksempler i teksten)
Brug viden om den kildekritiske metode i tilgang til analyse
Vurder hvad man vil opnå med sådan en sang (formål)
Danmark som småstat?
Læs et uddrag af ’Danmark – en småstat mellem stormagter’
Undersøg hvilken betydning nederlaget i 1864 og den følgende fredsslutning fik for Danmarks rolle i Europa og den førte udenrigspolitik frem til og med 2. Verdenskrig
Hvilken udenrigs- og forsvarspolitik førte Danmark op til og under 1. Verdenskrig, i mellemkrigstiden og i 2. Verdenskrig?
Hvilke personer var særligt væsentlige i udformningen af Danmarks udenrigspolitik?
Er Danmark stadig en småstat, eller har vores selvopfattelse ændret sig? Hvis ja, hvorfor?
Opsamling:
To par går sammen og fremlægger deres kildearbejde for hinanden
Lektie:
http://danmark.systime.dk/?id=p512
http://danmark.systime.dk/?id=p159
http://danmark.systime.dk/?id=p529
http://danmark.systime.dk/?id=p530
+ svar på arbejdsspørgsmål
1866-grundloven og Forfatningskampen
Hvorfor måtte der indføres en ny grundlov efter 1864?
Hvorfor havde de nationalliberale tabt begejstringen for den almindelige valgret?
Forklar den grundtanke, der ligger bag Estrups krav om, at den besiddende del af befolkningen skal have flertallet i Landstinget
På hvilke områder vil man efter moderne opfattelse anse 1866-grundloven for udemokratisk?
Hvem havde magten?
Hvilke samfundsgrupper ønskede enevælden afskaffet?
Vurder stænderforsamlingernes betydning. Indebar de en reel indskrænkelse af kongens enevældige magt?
Hvilken demokratiopfattelse ligger der bag grundloven af 1866?
Partier – magtens nye organer
Hvorfor ledte grundlovens indførelse i 1849 til dannelsen af organiserede partier?
Hvorfor blev det samfundsklasserne, der blev grundlag for dannelsen af partier?
Hvilke af de tre nævnte partier fik størst indflydelse på statens styre op til 1900 – og hvorfor?
Magten lokalt
Hvem havde magten i lokalsamfundene på land og i by før 1849?
Hvordan kan det være, at gårdejere overtog magten i landbosamfundene
Hvordan kunne arbejderne i byerne gøre deres indflydelse gældende lokalt?