Intro:
Opsamling fra sidst
Formål:
Få indsigt i, hvordan et folkemord udvikler sig samt hvem der kan siges at være ansvarlige
Udtrykket genocide tilskrives Raphael Lemkin, som kombinerede det græske ord "genos" (folk eller race) og det latiske"cædere" (drab) til "genocide"
Kort opgave:
Hvad forstår du ved begrebet ’menneskerettigheder’?
Skriv 5 linjer, hvori du definerer din forståelse.
Opsamling på lektie:
Brug fem minutter på at skriv nogle ord ned, hvor I perspektiverer Primo Levis oplevelser til i dag.
Hvad mente han med, at "kz-lejrene var en frugt af den angst, som næsten alle mennesker føler over for de fremmede. Den lurer som en infektion i kroppen, men får den lov at bryde ud og vokse sig vild, ender den med at gøre alle fremmede til fjender. Det skete i kz-lejrene, derfor kan det ske igen."
Kan det ske igen? Hvad mener du? Kan du se nogle tegn på, at det samme er ved at udvikle sig?
Hvor vigtige er øjenvidneberetninger for at fastholde historien?
Kildearbejde (fortsat):
Gå sammen 2 og 2
Læs ’FN’s Konvention om forebyggelse af og straf for Folkemord (1948)’ i uddrag --> Til og med artikel IX
Diskutér sammen indholdet i konventionen.
Skriv noter og argumenter for jeres holdninger
Beskriv indledningen med egne ord
Svar herunder på, hvorfor den konventionen er lavet
Hvad er omtalt i konventionen?
Og måske ligeså vigtigt; hvad er ikke omtalt? Find evt. et hint i introen her
Diskutér og analyser hvilke historiske og samfundsmæssige begivenheder og ændringer, der har haft betydning for tilblivelsen af FN’s konvention
Hvem kan siges at være ansvarlige for folkedrab?
Nationer, ledere, civile etc.? Hvorfor/hvorfor ikke?
Har man et personligt ansvar? Skal man parere ordrer?
Har konventionen haft nogen effekt?
Ikke ifølge Michael Sutherland...
Fælles opsamling/diskussion...
Serbiske ledere fra borgerkrigen i Jugoslavien
Serbiske soldater under borgerkrigen i Jugoslavien
Folkemordets 8 stadier:
Læs ’Folkemordets 8 stadier’ der er defineret af den amerikanske folkedrabsforsker Gregory H. Stanton
Læs evt. den oprindelige tekst her:
Svar på følgende spørgsmål:
Hvordan udvikler et folkemord sig?
Hvordan gennemføres et folkemord?
Hvordan findes ofrene?
Hvem er bødlerne? Hvorfor deltager de?
Er disse stadier anvendeligt for tidligere tiders folkemord?
§ Hvis ja, hvilke?
§ Hvis nej, hvilke?
Hvordan sikrer man sig mod folkemord og forsøg herpå?
Hvordan adskiller denne definition sig fra FN's defintion?
8 stages of genocide as described by Gregory H. Stanton, President of Genocide Watch
Diskussion i ”FN’s Generalforsamling”:
Gå sammen i grupper på 4-5 personer
I har 15 minutter til at overveje følgende spørgsmål:
Kan folkedrab finde sted igen? Hvis ja/nej; hvorfor?
Hvilke forebyggende tiltag kan forhindre folkedrab i fremtiden?
Hvilken rolle skal FN spille?
Hvorfor er det nødvendigt med udefrakommendes indblanding?
Keywords: Respekt, lighed, værdighed, menneskerettigheder
Diskussion i plenum….
Outro:
Opret en bruger på SoundCloud.com, da vi skal bruge programmet i næste time