Intro:
· Formål: Få en forståelse for demokratiets udvikling i Danmark
· Kort opgave:
o Læs om ’Attentatet på Estrup’
o Skriv de væsentligste oplysninger i punktform
o Opsamling på tavlen
Gruppearbejde (3 og 3) med arbejdsspørgsmål:
Vi hører Richard Strauss' 'Also sprach Zarathustra' fra 1896, mens I arbejder...
· Hvad er andelsbevægelsen? Hvorfor opstod andelstanken?
· Hvad forstår du ved forfatningskampen?
· Hvad mentes med systemskiftet?
· Definér parlamentarisme:
· Omkring 1870’erne sker en afvandring fra land til by – hvorfor?
· Hvad forbinder du med storlockout’en 1899?
· Beskriv de 3 partier sidst i 1800-tallet:
· I 1905 dannes det Radikale Venstre – hvad står det for?
Temaquiz om attentatet på Estrup:
Læs individuelt kildetekst 5: ’Gendarmeriloven af 27. Oktober, 1885’
· Hvorfor oprettedes korpset?
· Hvad bestod deres arbejde i?
· Hvad betyder ’provisorisk’?
· Forklar hvad ’De provisoriske finanslove’ betød. Hvem var imod?
· Hvorfor udstedte regeringen provisoriske love i 1885 og 1886? Hvad var målet med lovene?
· Hvad angiver Christian IX. Som begrundelse?
Opsamling på arbejdsspørgsmål:
Næste gang:
· Vi skal se film, så sørg for at være der til tiden!
· Evt. brug pausen? Hvad er der stemning for? Filmen varer 2 timer 20 minutter. Vi har 1 time 30 minutter!
Lektie:
Læs baggrundsoplysninger om filmen samt kildekritik i film