Dagens formål:
Få et indblik i pressens betydning for historieskrivningen
Intro:
Den amerikanske POW Jessica Lynch blev symbolet på kampen for frihed i den vestlige verden.
Kort opgave:
Lav en personlig vurdering af troværdigheden på følgende medier: CNN, Berlingske Tidende, Politiken, Reuters
Skriv 5-10 linjer, hvor du beskriver din vurdering af ovenstående mediers troværdighed. Hvorfor/hvorfor ikke har de troværdighed ifølge dig?
Find én artikel fra dagens nyhedsstrøm, som er baseret på brug af primærkilde(r)
Spørgsmål i plenum:
Hvilke kilder baseres artikler på? Er der forskel på brugen af kilder? Hvornår? Hvorfor?
Vurder sandhedsværdien af følgende tekster:
'Specialstyrker befrier amerikansk krigsfange', 'Den utrolige historie om en irakisk helt' samt 'Jessica Lynch fløjet til Tyskland'
Lav en kort opsummering på 5-10 linjer - Hvad er der sket?
Hvor troværdige er artiklerne?
Stoler I på den information, som I modtager? Hvorfor/hvorfor ikke?
Lav en kildekritisk analyse af artiklen 'Specialstyrker befrier amerikansk krigsfange':
Hvad er det for en kildetype? (lovtekst, retsdokument, brev, tale, artikel eller?)
Hvem er kildens afsender?
Hvornår er kilden nedskrevet? (er den samtidig med begivenhederne?)
Er det en primær- eller sekundær kilde?
Er det en 1.- eller 2. håndsberetning? (dvs. har forfatteren selv overværet det, som han beskriver, eller har han det fra anden hånd?)
Hvem har oprindeligt været modtager?
Hvad står der i kilden? (opdel evt. i hovedpunkter og find det væsentlige)
Hvad er forfatterens formål med kilden?
Hvad er kildens synsvinkel eller tendens?
Hvilke historiske begivenheder eller tilstande kan kilden belyse?
Fortsæt lektionsplanen ved at klikke på dette link